محققان به دنبال نابودی تمام جهش های كروناویروس

محققان به دنبال نابودی تمام جهش های كروناویروس به گزارش رمز من گروهی از دانشمندان آلمانی در مطالعه اخیرشان فعالیت آنزیمی که در تکثیر ویروس کرونا ضروی است را شناسایی کرده و به دنبال توسعه رویکردهای درمانی جدید هستند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از اینوویشن اوریجینز، در سراسر جهان واکسن های مختلفی ضد پاتوژن "کووید-۱۹"(COVID-۱۹) توسعه یافته و مورد تایید قرار گرفته اند و الان هم بعضی از آنها به افراد تزریق می شوند با این وجود در مورد اینکه آیا این داروها در مقابل جهش های مختلف این ویروس هم موثر هستند یا خیر، تردیدهایی وجود دارد. بعنوان مثال گفته می شود تابحال تمام واکسن های تولید و تأیید شده در مقابل جهش ویروس کرونا برزیلی بی اثر هستند.
حالا محققان امکان دارد رویکرد جدیدی برای از بین بردن تمام جهش های فعلی و احتمالی آینده کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی ۲(سارس-کوو-۲) پیدا کرده باشند و آن آنزیمی است که در همه ویروس های کرونا وجود دارد.
قابل ذکر است یک گروه از محققان به سرپرستی پروفسور "جان زیبور"(John Ziebuhr) ویروس شناس دانشگاه یوستوس-لیبیش گیسن آلمان با همکاری دانشمندان دانشگاه فیلیپس ماربورگ آلمان و هلند و روسیه به این نتیجه رسیده اند. آنها در مطالعه شان که در مجله "PNAS" انتشار یافت، اعلام نمودند یک ساختار بالقوه هدفمند برای روش های درمانی جدید ضد ویروسی بیماری کووید-۱۹ با فعالیت آنزیمی حفظ شده شناسایی کرده اند.
کرونا ویروس ها دارای ماده ژنتیکی متشکل از آر. ان. ای هستند که توسط آر. ان. ای پلیمراز بعنوان بخشی از عملیات تکثیر(انتشار ویروس) تقویت می شود. پلیمرازها، آنزیم هایی هستند که در همه موجودات زنده یافت می شوند و در تکثیر نقش مهمی دارند.
برخلاف ویروس های دیگر، آر. ان. ای پلیمرازهای کرونا ویروس ها دارای یک دامنه پروتئینی اضافی به نام NiRAN هستند. این امر منحصراً در ویروس هایی از دسته "Nidovirales" یافت می شود که ویروس های کرونا هم به آن دسته تعلق دارند.
این گروه تحقیقاتی حالا توانسته نشان دهد که این دامنه اضافی برای تکثیر ویروس، ضروری می باشد. محققان در اینباره گفتند: این دامنه یک اصلاح شیمیایی به نام پروتئین Nmylation را کاتالیز می کند. در این فرایند، آر. ان. ای پلیمراز با استفاده از حوزه NiRAN خود با پروتئین دیگری از "مجموعه تکثیر نسخه برداری ویروسی"(viral replication-transcription complex) تعامل می کند و یک مونوفسفات نوکلئوزید(NMP) به دست آمده از تقسیم "تری فسفات نوکلئوزید"(NTP) را انتقال می دهد.
دانشمندان در مطالعه خود مولکول "NMPylation" را هم کشف کردند و گفتند که مونوفسفات نوکلئوزید به یک پروتئین متصل کننده آر. ان. ای ویروسی کوچک به نام nsp۹ منتقل می شود. محققان در ادامه اظهار کردند: این واکنش آنزیمی به صورت خاص اتفاق می افتد و اسید آمینه های باقی مانده درگیر این مراحل هم در میان ویروس های کرونا شناخته شده هستند.
پروفسور زیبور اظهار داشت: آزمایشات نشان داده است که هم فعالیت NiRAN و هم NMPylation nsp۹ خاص برای تکثیر ویروس کرونا ضروری می باشد. این مطالعه یک مبنای عالی برای مطالعات عملکردی سایر فعالیتهای NMPylation Nidovirus فراهم می آورد و به ما در توسعه داروهای آنتی ویروس جدید کمک می نماید.

1399/11/08