جلوگیری از گسترش سرطان لوزالمعده با یک پروتئین

جلوگیری از گسترش سرطان لوزالمعده با یک پروتئین رمز من: پژوهشگران انگلیسی بتازگی از کشف پروتئینی آگاهی داده اند که می تواند آنها را یک گام به درمان سرطان لوزالمعده نزدیک کند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا، به نقل از اس اف، پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان (Institute of Cancer Research) در لندن در آخرین یافته های خود دریافتند که اصلاح و ویرایش سطوح یک پروتئین، توانایی تومورها را برای تبدیل شدن به شکل تهاجمی تر معکوس می کند.

سرطان لوزالمعده (پانکراس)، یکی از کشنده ترین انواع سرطان در جهان است و کمترین میزان بقا را در مقایسه با سایر سرطان های رایج دیگر دارد؛ بطوریکه از هر ۲۰ بیمار تنها یک نفر بیش از پنج سال بعد از تشخیص عمر می کند.

سرطان لوزالمعده را پیش از گسترش خاموش کنیم

پژوهشگران در این مطالعه دریافتند، خاموش کردن این ژن موجب شد سلول های تومور به سرعت تغییر شکل دهند و دارای توانایی های جدیدی شوند که این امر به آنها در مهاجرت به بدن کمک می کند؛ این کار موجب می شود همه آنها در عرض ۱۰ روز به یک نوع خطرناک و مهاجم تبدیل شوند. برای انجام این آزمایش ها، از جوندگان آزمایشگاهی و مینی تومورها (ارگانوئیدها) رشدکرده در پتری دیش استفاده شد.

پژوهشگران بریتانیایی، مدل موش مبتلا به آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC) را که رایج ترین و کشنده ترین نوع آنست، مورد مطالعه قرار دادند. حدود ۹۰ درصد از حیوانات بدون عملکرد صحیح GREM۱، در مقایسه با ۱۵ درصد حیوانات که این ژن در بدن آنها بطور طبیعی کار می کرد، تومورهایی ایجاد کردند که تا کبد آنها گسترش یافته بود.

افزایش سطح پروتئین، این پروسه را معکوس کرد و موجب شد سلول های مهاجم به شکل کمتر خطرناکی برگردند. این پیشرفت می تواند به تولید داروهایی منجر شود که درمان سرطان پیشرفته لوزالمعده را آسان تر می کند. تحقیقات اساسی از این نوع، به پژوهشگران در توسعه داروها و درمان های جدید برای این سرطان کمک می نماید.

پروفسور اکسل برنز (Axel Behrens) نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه تحقیقات سرطان لندن اظهار داشت: این یک کشف مهم و اساسی است که راه جدیدی را برای کشف درمان های سرطان لوزالمعده هموار می کند.

پژوهشگران این مطالعه با انجام بررسی های بیشتر همین طور پروتئین دیگری به نام BMP۲ را که GREM۱ را تنظیم می کند، شناسایی نمودند. این دو پروتئین، شکلی را که سلول های آدنوکارسینوم مجرای لوزالمعده به خود می گیرند، تنظیم می کنند و این کار همانند یک مدل ریاضی است که اولین بار توسط آلن تورینگ، ریاضیدان برجسته در زمان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۲ ارائه شد. بطور شگفت انگیزی، همان نوع طراحی در انواع مختلف سلول های موجود در سرطان لوزالمعده وجود دارد. همین طور می تواند برای سایر اشکال این بیماری نیز اعمال شود.

پژوهشگران تاکید می کنند، این مطالعه جدید، درک ما از اساس مولکولی و اینکه چگونه سرطان لوزالمعده توانایی رشد و انتشار در سراسر بدن را به دست می آورد، گسترش داده است. تحقیقات بیشتری دراین زمینه باید صورت گیرد، اما این نوع تحقیقات بنیادی برای توسعه مفاهیمی برای درمان های جدید و موثرتر سرطان، لازم است.
یافته های این مطالعه که در مجله نیچر (Nature) انتشار یافته است، راه را برای توسعه داروهایی که ژن GREM۱ را هدف قرار می دهند، هموار می کند.

1401/04/10