رمز من - ramzeman
ناسا به دنبال راه اندازی مجدد یك كاوشگر؛

كنجكاوی احیا می گردد

كنجكاوی احیا می گردد رمز من: ناسا امیدوار است كاوشگر ˮكنجكاویˮ كه از سال 2016 به علت نقص مكانیكی از كار بازمانده، بتواند به لطف یك روش جدید كه امروز تست می شود، به كار خود بازگردد.



به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، ناسا تكنیك جدیدی را آزمایش می كند كه ممكن است مریخ نورد "كنجكاوی"(Curiosity) را مجددا فعال كند. این كاوشگر در سال 2016، به دلیل نقص در سیستم مكانیكی ترمز و مته، متوقف گردید و از ادامه كاوش سیاره سرخ بازماند.

در سال 2012، مریخ نورد "كنجكاوی" ناسا برای مطالعه اقلیم و سطح شناسی این سیاره وارد مریخ شد. این كاوشگر تا سال 2016 درست كار می كرد، تا این كه مته آن به دلیل نقص مكانیكی در سیستم ترمز متوقف گردید.

این حادثه در سال 2016 نخستین بار مشكلی نبود كه "كنجكاوی" تجربه می كرد. مكانیزم چكش آن هم در سال اول ماموریت، خراب شد. با این حال، این مشكل دوم بزرگتر بود، زیرا حركت های به سمت بالا و پایین را تحت تاثیر قرار داد.

ناسا امروز "19 مه" تكنیك جدیدی را برای تعمیر مته به نام "Feed Extended Drill" یا "FED" آزمایش خواهد نمود. این روش به بازوی كنجكاوی تكیه می كند تا فعالیت بیشتری در این فرایند داشته باشد و مته داخل سنگ ها فرو رود. این آزمایش ها سپس در مریخ و بر روی كاوشگر واقعی صورت خواهد گرفت.

دانشمندان ناسا امیدوارند كه این آزمایش سبب بازیابی قابلیت های حفاری "كنجكاوی" شود. اگر این روش موثر واقع شود، آنگاه "كنجكاوی" می تواند همچنان به یافتن نمونه های سنگ در مریخ ادامه دهد و آنها را تحلیل كند.

در فوریه 2018، ناسا تكنیك "FED" را روی "كنجكاوی" آزمایش كرد، اما این آزمون ها نتوانستند نمونه ای با كیفیت را تولید كنند. با این حال، این آزمایش به محققان اجازه داد تا تشخیص دهند كه چه چیزی در كاوشگر بهبود یافته است.

محققان بعد از مطالعه داده ها تصمیم گرفتند حفاری ضربه ای را به روش "FED" اضافه كنند كه امیدوارند بتواند "كنجكاوی" را احیا كند.

"استیون لی"، معاون پروژه "كنجكاوی" اظهار داشت: این آزمایش بعدی ماست كه حفاری را به نحوی كه پیش از آن كار می كرد، بازگردانیم. برپایه چگونگی انجام آن، ما می توانیم روند آنالیز مریخ را با دقت انجام دهیم و تلاش هایی مانند افزایش میزان نیرویی كه در حین حفاری اعمال می نماییم را امتحان نماییم.

اگر آزمایش های امروز موفق باشند، ناسا می تواند ظرفیت كامل "كنجكاوی" را بازگرداند. محققان هم اكنون برای مرحله بعدی این فرآیند كه شامل انتقال نمونه به آزمایشگاه های داخلی "كنجكاوی" است، آماده می شوند.

حتی اگر آزمایشات موفق نباشند، محققان برای بهبود تكنیك و عملكرد مته تلاش خواهند كرد. ناسا می خواهد "كنجكاوی" نقش مهمش در جمع آوری دانش درباره مریخ را ادامه دهد.

"آشوین واساوادا" دانشمند پروژه "كنجكاوی" اظهار داشت: هر لایه از كوه شارپ در مریخ، یك فصل از تاریخ این سیاره را نشان داده است. بدون مته گذر از این لایه ها ممكن نیست. اكنون ما فرصتی برای دانستن جزئیات داریم.




1397/02/29
14:16:50
5.0 / 5
4549
تگهای خبر: دانشمند , رمز , محقق , ناسا
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت