تشخیص سرطان با یك آزمایش بر پایه نانوذرات طلا

تشخیص سرطان با یك آزمایش بر پایه نانوذرات طلا به گزارش رمز من پژوهشگران ˮدانشگاه كوئینزلندˮ(University of Queensland) استرالیا در مطالعه اخیرشان یك آزمایش سریع و ارزان را با استفاده از نانوذرات طلا به منظور تشخیص سرطان توسعه داده اند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران "دانشگاه كوئینزلند" موفق به توسعه یك آزمایش سریع و ارزان برای تشخیص سرطان شده اند. آزمایش مذكور برپایه كشف یك نانوساختاری دی.ان.ای منحصر به فرد كه در همه انواع سرطان ها رایج است، بوده است.
پژوشگران در سراسر جهان به سختی تلاش می كنند تا روش های بهتر و كارآمدتری را برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه توسعه دهند. خیلی از كارهای امیدوار كننده برای شناسایی اثر انگشت ژنتیكی تومورهای سرطانی به آزمایشات تشخیصی آینده نگر انجامیده است. با این وجود، پیدا كردن یكی از نشانگرهای زیستی دی.ان.ای كه در همه سرطان ها مشترك است، كار مشكلی است.
پژوهشگران "دانشگاه كوئینزلند"در مطالعه اخیر بر روی الگوی متمایز ملكول های"متیل"(methyl molecules) موجود در دی.ان.ای های سرطانی متمركز شدند. ملكول های متیلاسیون، در گذشته بعنوان یك هدف و ابزار تشخیصی سرطان موثر مبتنی بر خون شناخته می شد. متیل دار كردن یا متیلاسیون در شیمی به معنای افزایش یا جانشینی یك گروه متیل به یك مولكول است. آخرین پژوهش ها نشان داد در صورتی كه هیچ ملكول متیلاسیون عمومی وجود ندارد كه نشان دهنده انواع سرطان است، هنگامیكه این قطعات دی.ان.ای سرطانی در محلول های مایع قرار می گیرند، تمایل به خم شدن به ساختارهای سه بعدی نانو را دارند.
"ابو سینا"(Abu Sina)، یكی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: امضای نانومقیاس دی.ان.ای منحصر به فرد در هر نوع سرطان همچون سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و لنفوم كه مورد بررسی قرار گرفت، ظاهر شد.
بعد از آن كشف شد كه این امضای دی.ان.ای منحصر به فرد سرطان وابستگی نسبت به ذرات طلا داشت، به این مفهوم كه امكان دارد یك آزمایش بالقوه ساده تشخیص جهانی تولید شود كه می تواند سلول های سرطانی را در هر نوع بافت انسانی، همچون خون، شناسایی كند.
"مت تراو" (Matt Trau)، یكی دیگر از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ما یك آزمایش ساده با استفاده از نانوذرات طلا توسعه دادیم كه بلافاصله با تغییر رنگ آن می توان تعیین كرد آیا ساختارهای نانو سه بعدی سرطان در دی.ان.ای وجود دارند یا خیر.
آزمایش تنها در مراحل اولیه توسعه است، اما آزمایش های اولیه كه بر روی بیشتر از ۲۰۰ نمونه خون و بافت انجام شد نشان داده است آزمایش مذكور قادر به تشخیص سرطان با دقت ۹۰ درصد بود. علاوه بر این آزمایش تنها در عرض ۵ الی ۱۰ دقیقه می تواند نتایج را به كاربر گزارش دهد.
تابحال از آزمایش مذكور تنها می توان برای شناسایی سرطان هایی مانند سرطان سینه، پروستات، روده و لنفوم بهره برد.
یافته های این مطالعه در مجله " Nature Communications " منتشر گردید.

1397/09/15