رمز من - ramzeman
فضانوردان پس از بازگشت به زمین چه شرایطی دارند؟

وقتی بدن فراموش می كند جاذبه هم وجود دارد

وقتی بدن فراموش می كند جاذبه هم وجود دارد رمز من: چند روز قبل فضانوردان سایوز ام.اس-9 پس از اقامتی 197 روزه به زمین برگشتند و با انتشار خبر بازگشت سالم آنها، برای بسیاری این تصور پیش آمد كه فرود سالم فضانوردان، اختتام كار است و آنها به سر كار و زندگی عادی خود بر می گردند.


به گزارش رمز من به نقل از ایسنا؛ اما این تصور اشتباه است چون فضانوردان سپس بازگشت تا مدت ها باید تحت نظر كارشناسان، زندگی كردن بر روی زمین را یاد بگیرند و حتی مثل كودكان راه رفتن را بیاموزند.
اقامت طولانی در فضا تاثیرات زیادی در بدن و رفتار انسان می گذارد و در بازگشت به زمین فضانورد باید عادت های فضایی را كنار بگذارد و جهت زندگی در زمین آماده شود. وی در مدت 6 ماه(یا بیشتر) اقامت در ایستگاه فضایی بر روی پا نایستاده، سنگینی سر بر روی گردن را حس نكرده، به دنبال جایی برای استقرار كامل اشیایی كه از آنها استفاده می كرده، حتی قاشق و چنگال غذاخوری نبوده و ساعت بیولوژیك بدنش تا حدودی نامنظم شده است چونكه در طول یك شبانه روز، 15 بار طلوع و غروب هر روز را دیده، چون ایستگاه فضایی هر 90 دقیقه زمین را به زمین می چرخد.
خلاصه آن كه قرار گرفتن در معرض شرایط غیرزمینی بخصوص جاذبه نزدیك به صفر، بدن آنها موقتا "فراموش" می كند كه "وزن" هم وجود دارد، چیزی كه برای همه ما بعنوان یك بخش معمولی از زندگی روزمره مطرح است و به آنها عادت كرده ایم.
بنا بر این آنها باید یاد بگیرند كه حتی چطور راه بروند. سامانه محاسبه و حفظ تعادل بدن(بخشی از گوش داخلی كه جهت را درك می كند و اطلاعاتی را جهت بررسی و سنجش به مغز می فرستد) پس از مدت ها عادت به شرایط بی وزنی اینك در موقعیت جدیدی قرار می گیرد كه نمی تواند كاملا آنرا درك كند بنا بر این اطلاعات گیج كننده ای به مغز می فرستد بطوری كه فضانورد نمی تواند كاملا تعادلش را حفظ كند و مثل یك انسان عادی راه برود.
مانند زمانی كه ما پس از چندین بار چرخش با سرعت به دور خودمان، می خواهیم راه برویم، به چپ و راست متمایل میگردد و حركت نامنظم دارد. بطوریكه در هفته اول و زمانی كه می خواهد مسیرش را عوض كند باید بسیار مراقب باشد.
از دست دادن توان استخوان و عضلات و برخی عادت های فرازمینی، اجازه زیستن عادی را از فضانوردان می گیرد. به طور مثال یكی از فضانوردان می گفت تا چند روز فراموش می كرد كه اینجا زمین است و جاذبه در آن وجود دارد بنا بر این چند بار اشیایی را كه بهره برده بود، بدون قرار دادن روی میز رها می كرد!
بنا بر این فضانوردان سپس بازگشت از فضا، در كنار ورزش و رژیم های مكمل غذایی برای به دست آوردن توان استخوان ها و عضلات، تحت نظر و یاری كارشناسان قرار دارند تا باردیگر عادت های زمینی خودرا بیاد بیاورند.



1397/10/06
13:55:26
5.0 / 5
4787
تگهای خبر: اطلاعات , فضانورد , مغز , ناسا
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت