توسط محققان ناسا انجام شد

بررسی نحوه شكل گیری حیات در زمین با بازسازی اعماق اقیانوس

بررسی نحوه شكل گیری حیات در زمین با بازسازی اعماق اقیانوس به گزارش رمز من محققان ناسا برای اطلاع از چگونگی شكل گیری حیات بر روی كره زمین و دیگر سیاره ها شرایط چهار میلیارد سال قبل مجراهای گرمایی اعماق اقیانوس ها را بازسازی كرده اند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، برای درك بهتر نحوه شكل گیری حیات بر روی كره زمین و دیگر سیارات، یك تیم از ناسا تحت رهبری "لوری بارج" اخترزیست شناس ناسا، شرایط چاه های گرمایی یا همان مجراهای گرمایی اعماق اقیانوس(Hydrothermal vent) در چهار میلیارد سال پیش را بازسازی كرد.
ایده این است كه با تولید نسخه آزمایشی مجراهای گرمایی موجود در اعماق اقیانوس ها و محیط زیست اولیه زمین می توان اسیدهای آمینه لازم برای ایجاد حیات را تولید كرد.
چگونگی تشكیل زندگی بر روی زمین یا حیات احتمالی در سایر نقاط هستی همواره یكی از اسرار بزرگ علم بوده است. اگر تنها به برخی از دانشمندان گوش فرا دهید، امكان دارد فكر كنید كه همه چیزی كه برای تشكیل حیات نیاز است، اضافه كردن آب است و تمام. اما در واقع مراحلی كه ماده بی جان برای جان دار شدن طی می كند نه تنها پیچیده تر از این ها است بلكه به سختی قابل درك است.
محققان از دهه ۱۹۵۰ برای پر كردن این شكاف های اطلاعاتی كوشیده اند تا شرایطی را كه بعد از تشكیل زمین به وجود آمده و به اندازه كافی خنك شده تا آب به صورت مایع وجود داشته باشد، بازسازی كنند.
به صورت كلی این فرایند شامل شبیه سازی با مخلوطی از مواد شیمیایی برای شبیه سازی جو، دریا یا دریاچه و سپس بكارگیری بعضی از منابع انرژی مانند رعد و برق یا نور خورشید است.
با این وجود، اكتشافات اعماق دریا در قرن گذشته محل دیگری را كشف كرده است كه می تواند نحوه تشكیل حیات یا فراهم كردن مقدمات لازم برای آنرا بازگو كند.
در خیلی از مناطق، اعماق اقیانوس پر از مجراهای آتشفشانی و دودكش هایی است كه آب گرم معدنی را آزاد می كنند و انرژی لازم را برای پشتیبانی از مینی اكوسیستم هایی كه بدون استفاده از نور خورشید و یا مواد غذایی زنده می مانند فراهم می آورد.
مطالعه ناسا این مجراهای گرمایی را نه تنها بعنوان راهی برای تشكیل حیات، بلكه بعنوان یك منبع احتمالی اسیدهای آمینه اولیه و دیگر مولكول های آلی كه در نهایت تبدیل به موجودات زنده شدند مورد بررسی قرار داد.
تیم دكتر بارژ در آخرین آزمایشات از تركیب آب، مواد معدنی و مولكول های پیرووات و آمونیاك و همینطور هیدروكسید آهن كه "زنگار سبز" نامیده می شود و ماده معدنی مشترك و رایج در محیط زیست اولیه زمین است استفاده نمود. سپس آنها pH آب را به قلیایی تغییر دادند و محلول را به دمای ۷۰ درجه سانتیگراد كه همان دمای محدوده مجراهای گرمایی است رساندند.
طبق گفته ناسا وقتی مقدار كمی اكسیژن وارد می شود، زنگار سبز با آن واكنش می دهد و محلول را به تولید اسید آمینه اسید آلانین و آلفا هیدروكسی اسید لاكتات بدل می كند. این محصول یك محصول جانبی واكنش های اسید آمینه است.
این فرایند به خودی خود یك گام كوچك برای مهیا كردن شرایط حیات است، اما چنین مولكول هایی می توانند تركیب شوند تا پروتئین های پیچیده تر تولید كنند و در نهایت یك تركیب اولیه زنده بسازند. هدف دراز مدت این است كه این مراحل را مهندسی مجدد و بازسازی كنند.

آزمایش هایی مانند این نه تنها بینش هایی راجع به ریشه های تشكیل حیات روی زمین عرضه می دهند بلكه می توانند به دانشمندان كمك كنند تا احتمال یافتن زندگی فرازمینی در قمر مشتری موسوم به "اروپا"، قمر زحل به نام "انسلادوس"، سایر قمرهای یخی در منظومه شمسی و سیاره های فراخورشیدی كه به دور ستاره های دیگر می چرخند، پیش بینی كنند.
این آزمایشات حتی امكان دارد به جستجوی علامت های حیات باستانی در مریخ كمك نماید.
بارژ می گوید: ما شواهد واقعی در مورد زندگی در نقطه دیگری از هستی نداریم، اما شناخت شرایطی كه برای خاستگاه زندگی مورد نیاز است، می تواند به محدود كردن مكان هایی كه فكر می نماییم می توانند میزبان حیات باشند كمك نماید.
نتایج این مطالعه در نشریه National Academy of Sciences انتشار یافته است.

1398/01/12