رمز من - ramzeman
ایلان ماسك؛ فردی كه نامش با آینده گره خورده است

كدام فناوری ها ایلان ماسك را ثروتمندترین فرد جهان كردند؟

كدام فناوری ها ایلان ماسك را ثروتمندترین فرد جهان كردند؟ رمز من: بنظر می رسد حوزه ای وجود نداشته باشد که ایلان ماسک قبلا آنرا امتحان نکرده باشد. بنظر می رسد ایلان ماسک مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس، بنیان گذار شرکت های بورینگ، نورالینک و اوپن ای آی(OpenAI) در همه ی حوزه ها حضور دارد. او که می خواهد شرایط سکونت در مریخ را فراهم آورد و فکر می کند روزی هوش مصنوعی، انسان ها را تحت تسلط خود در می آورد می گوید که تا زمانی که جهت زندگی به مریخ نرویم احساس رضایت نخواهد کرد. اما فراتر از هیاهوهای تبلیغاتی، ارزش خالص عظیم دارایی هایش و حضورش در توییتر، هشت صنعت و فناوری که وی را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل نموده اند، بررسی خواهیم کرد.


به گزارش رمز من به نقل از ایسنا، ایلان ماسک در مقیاسی بزرگ و کیهانی فکر و عمل می کند. فراتر از آنچه از کارآفرینان انتظار داریم و نام او با آینده گره خورده است. فرقی نمی کند روی خودرو های برقی کار کند(تسلا) و یا به فکر فرستادن موشک به فضا باشد(اسپیس ایکس). شهرت زیاد او نظرها را به سمتش جلب خواهدنمود. خیلی ها او را با توماس ادیسون مخترع بزرگ قرن گذشته که دستاوردهای زیادی را برای بشریت به همراه داشت مقایسه می کنند. پروژه های اصلی او حدودا هر صنعت بزرگ و معضل جهانی را در بر می گیرد. در این جا نگاهی می اندازیم به شرکت های او و تاثیراتی که بر روی صنایع داشته یا نداشته اند.
۱. صنعت خودروسازی
شرکت تسلا در سال ۲۰۲۰ پیشرفت عظیمی کرد. بطور کلی این شرکت در دوران همه گیری پیشرفت داشته است. شرکتی که در گذشته از رسیدن به اهداف خود بازمانده بود حالا در طول همه گیری در صورتیکه بیشتر کارخانه ها بسته بودند، سودآوری دارد و به سرعت در حال رشد است و می خواهد تا دو کارخانه دیگر در تگزاس و آلمان افتتاح کند. ارزش سهام این شرکت چهار برابر شده تا به با ارزش ترین شرکت خودروساز تبدیل گردد. بطور کل ارزش سهام این شرکت طی دو و نیم سال رشدی ۷۰۰ درصدی داشته است.
هدف این شرکت که پروژه دوم ماسک بوده و در سال ۲۰۰۳ افتتاح شده تولید خودرو های خودران است و آینده ای را متصور می شود که مردم سفرهای خودرا با این خودرو ها انجام می دهند. بااینکه مشکلات تولید شرکت مستقر در کالیفرنیا را تحت تاثیر قرار داده است و موجب تاخیر در ارسال و نگرانی هایی در مورد سهامدارن این شرکت شده است، هیاهوی تبلیغاتی در مورد این شرکت آنرا به هدفی جذاب برای سهامداران کوتاه مدت تبدیل نموده اما این افراد که سهام خودرا فروخته اند ضرری ۲۰ میلیارد دلاری کردند، برای اینکه سهام تسلا رشدی بسیار زیاد داشته است.


امروزه، بر طبق آمار وزارت کار آمریکایی ها سالانه حدود ۲۱۰۰ دلار فقط برای بنزین و "هزینه های روغن موتور" پرداخت می کنند. شرکت های حمل بار برای تامین سوخت نیز سالانه ۲۰۰ هزار دلار پرداخت می کنند.
بااینکه وسایل نقلیه برقی مانند تسلا هنوز به شبکه ای برای تامین انرژی متکی هستند، اما می توانند به کاهش این دفعه اقتصادی کمک کنند.
خودرو های این شرکت دارای سنسورهای اولتراسونیک و دوربین هستند و قابلیت پارک خودکار نیز دارند اما هنوز نمی توان از این خودرو ها جهت رانندگی بدون حضور راننده بهره برد.
۲. فناوری هوافضا
ماسک می گوید اگر انسان ها فقط یک سیاره جهت زندگی داشته باشند، انقراض آنها حتمی است و هرچه بیشتر اطراف زمین را کاوش نماییم گونه مان را در مقابل خطراتی چون به انتها رسیدن منابع زمین و هوش های مصنوعی فرابشری محافظت کرده ایم.
ایلان ماسک در سال ۲۰۰۲ شرکت اسپیس ایکس را برای یافتن سیاراتی دیگر برای سکونت افتتاح نمود. در تابستان امسال شرکت اسپیس ایکس بعنوان نخستین شرکت تجاری دو فضانورد ناسا(nasa) را به فضا فرستاد. این ماموریت نخستین پرتاب فضاپیما به همراه سرنشین از خاک آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا حالا بود.
هزینه ارسال فضاپیما به فضا به دلایلی چون سیستم پیچیده بالاست و ایده ماسک برای حل این مشکل ساخت موشک هایی است که بتوان چندین بار از آنها بهره برد.


موشک فالکون اسپیس ایکس تا حالا توانسته به کاهش پنج برابری در هزینه ها برسد. در سال ۲۰۲۰ این شرکت ارسال صدمین موشک خود به فضا را جشن گرفت. همین طور این شرکت توانسته بود از یک موشک چندبار مصرف شش بار استفاده نماید. در طولانی مدت ماسک می خواهد به وسیله شرکت اسپیس ایکس تا سال ۲۰۵۰ یک میلیون نفر را به مریخ بفرستد. اما چرا مریخ؟
مریخ گرچه میزبان فوق العاده ای نیست اما یکی از بهترین گزینه های نزدیک به زمین است. روزهای مریخ کمی طولانی تر است، شرایط دمایی بد نیست و وسعت سطح خشکی برابری با زمین دارد. در زیر سطح آب نیز منابع فراوانی وجود دارد که می تواند به حفظ زندگی انسان کمک نماید.
برای رسیدن به این هدف این شرکت باید به مواردی چون استفاده مجدد از موشک ها(اسپیس ایکس به این فناوری دست یافته)، سوختگیری مجدد در مدار، توانایی تولید نیروی پیشرانه در مریخ، توانایی تولید نوع مناسب پیشرانه در مریخ برسد.
هدف بعدی ایلان ماسک فرستادن یوساکو مائزاوا یک میلیاردر ژاپنی و همراهانش در مداری نزدیک به ما است. این سفر که ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۹ صورت گیرد برای توسعه بیشتر فضاپیمای استارشیپ به تعویق افتاد و مقرر است در سال ۲۰۲۳ صورت گیرد.
۳. مخابرات
هدف پروژه استارلینک که زیرنظر شرکت اسپیس ایکس انجام می شود، رساندن اینترنت پرسرعت به همه ی مردم نیست بلکه رساندن اینترنت به نقاطی است که قبل از این ممکن نبوده است. ایده رساندن اینترنت به زمین توسط ماهواره ها ایده ی جدیدی نیست. در اوایل دهه ۹۰ شرکت Teledesic برای انجام چنین کاری راه اندازی شد. این شرکت و شرکت های مشابه هنگامی که بعد از ارسال ماهواره های زیاد همچنان با مشکل اتصال ضعیف مواجه گشتند ورشکست شدند.


اما پروژه استارلینک تفاوت های چشم گیری نسبت به دیگران دارد. همچون هزینه ی کمتر ارسال ماهواره ها، سرعت بیشتر که در ماهواره های قبلی ۲۵ مگابایت بر ثانیه بوده و در ماهواره های این شرکت یک گیگابایت برثانیه است و تاخیر یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا بسته ی اطلاعاتی از زمین به ماهواره ها برسد. این عدد در موارد قبلی بیشتر از ۶۰۰ میلی ثانیه بود در صورتیکه در ماهواره های این شرکت به ۲۰ میلی ثانیه کاهش یافته است.
این شرکت هزینه های ارسال موشک را از ۱۶۵ میلیون دلار به ۶۲ میلیون کاهش داده و بعد از توسعه موشک های چندبار مصرف این رقم می تواند به ۳۰ میلیون دلار نیز برسد.
۴. انرژی
از بین بردن وابستگی به سوخت های فسیلی و بجای آن استفاده از نیروی خورشیدی برای دهه ها از اهداف و اولویت های ایلان ماسک بوده است. ایلان ماسک در ابتدا ایده ی ایجاد شرکت solarcity را به پسرعموهایش داد. گرچه این شرکت نخستین تلاش او جهت استفاده از نیروهای تجدیدپذیر بود. بااینکه این ایده تا حدودی با شکست مواجه گردید، اما برای فهم مسیری که ماسک و تسلا برای رسیدن به نیروهای تجدیدپذیر طی کردند حائز اهمیت می باشد. این شرکت رشد کرد و تبدیل به بزرگترین منبع تولید انرژی خورشیدی در جهان شد. اما بعد از آن به مشکلاتی مالی برخورد و شرکت تسلا آنرا به قیمت ۲.۶ میلیارد دلار خرید.
رسیدن به نیروی خورشیدی از آن جهت مهمست برای اینکه سوخت های فسیلی ما رو به پایان هستند و باید به سرعت برای آنها جایگزینی پیدا نماییم.


این شرکت بعنوان آخرین چالش خود استفاده از نیروی خورشیدی را تبدیل به موضوعی در دسترس کرد و با تمرکز بیشتر بر روی مسائل اقتصادی هزینه ی ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار دلاری نصب این پنل ها را در ابتدا رایگان قرار داد تا افراد بتوانند در مدتی طولانی هزینه ها را پرداخت کنند. این کار موجب افزایش ۷۲ درصدی استفاده از این فنآوری در سال ۲۰۱۴ شد. اما از آنجائیکه افراد زیادی به سبب عدم توانایی در بازپرداخت قرارداد خودرا کنسل کردند این شرکت با شکست مواجه گردید. بعد از آن تسلا این شرکت را خرید و آنرا "سقف خورشیدی" نامگذاری کرد.
در جلسه انجمن فرمانداران ملی سال ۲۰۱۷ در رود آیلند، ایلان ماسک اعلام نمود که با فناوری خورشیدی SolarCity و فناوری باتری از تسلا یک زمین ۱۰۰ مایل مربعی برای تامین انرژی کافی برای کل ایالات متحده کافی است. اما این ادعا هنوز به انجام نرسیده است.
نتایج اخیر نشان دهنده ی موفقیت هایی دراین زمینه است و آماندا توبلر از نخستین کسانی است که از این فنآوری بهره برده بااینکه این فناوری بسیار امیدوارکننده است اما شرکت تسلا هنوز نتوانسته این صفحه ها را برای تعداد زیادی تولید نماید. در اکتبر سال ۲۰۱۹ تسلا از نوع جدیدی از صفحات خورشیدی آگاهی داد که نصب آسان تر و قیمت کمتری دارند.
۵. حمل و نقل
ممکنست آخرین ایده ماسک بلندپروازانه ترین ایده او باشد. این سیستم حمل و نقل که در سال ۲۰۱۳ معرفی گردید و هنوز در مراحل طراحی قرار دارد، به مسافران اجازه می دهد تا در طول ۳۵ دقیقه یا کمتر سریع تر از پروازهای تجاری بین لس آنجلس و سانفرانسیسکو سفر کنند.
سیستم ریلی در یک لوله با فشار هوای خیلی کم کار می کند، که از نظر نظریه موجب کاهش اصطکاک می شود و سرعت های بالایی تا ۸۰۰ مایل در ساعت را با مصرف برق کمتر امکان پذیر می کند. گرچه تحقق کامل این ایده هنوز با واقعیت فاصله دارد اما این شرکت مقرر است سال آینده دست به ساخت یک حلقه ی پنج مایلی در اطراف Quay Valley، کالیفرنیا بزند.


۶. زیر ساخت و ساخت تونل
یک روز، هنگامی که ماسک در خارج از لس آنجلس در ترافیک مانده بود، با ارسال توئیتی شکایتی را بیان کرد که انگیزه شرکتی شد که بطور جدی به حل این مشکل می پردازد.
در نتیجه شرکت بورینگ(boring) بوجود آمد. هدف این شرکت ساخت تونل های حمل و نقل ایمن با سرعت زیاد و هزینه ی کم است. این شرکت قصد ساخت تونل هایی به اندازه ۱۴ فوت(نصف اندازه ی تونل های فعلی) دارد که موجب صرفه جویی میلیون ها دلار می شود.
بیشتر فضای تونل های فعلی برای تخلیه دود ماشین هاست اما این تونل ها که خیلی کم قطرتر به نظر می رسند برای اینکه در ابتدا برای اسکیت های برقی طراحی شده بودند اما ماسک اعلام نموده که ایده اسکیت ها را کنار گذاشته و می خواهد از این تونل ها برای وسایل نقلیه استفاده نماید.
۷. هوش مصنوعی
اپن ای آی(OpenAI) در ژوئیه سال ۲۰۲۰ با انتشار GPT-۳، قدرتمندترین مدل زبانی تا به امروز، خبرساز شد. این مدل که گاها بعنوان یک برنامه ی هوشمند تکمیل خودکار نام برده می شود قابلیت هایی فراتر از آن دارد. بعنوان مثال می تواند داستان های کوتاه، کتابچه های راهنما، تصویر و کدهای کامپیوتری را تولید نماید.
ایلان ماسک مدتهاست که در مورد خطرات هوش مصنوعی با صراحت صحبت می کند و ۱۰ میلیون دلار نیز به موسسه آینده زندگی برای اجرای یک برنامه جهانی تحقیق در مورد هوش مصنوعی اهدا کرده است. او شرکت OpenAI را با هدف تقویت تحقیقات هوش مصنوعی تاسیس کرد. با این وجود، ماسک در سال ۲۰۱۸ از عضویت هیئت مدیره شرکت کناره گیری کرد و اظهار داشت که او دیگر با این شرکت در ارتباط نیست، و دلیل آنرا نیاز به تمرکز بر سایر مشاغل و تعارضات احتمالی منافع خود با اهداف هوش مصنوعی تسلا عنوان نمود.
۸. مراقبت های سلامت
بیشتر کوشش های ماسک در مقیاس هایی بزرگ است. مانند ارسال سفینه های فضایی به مریخ، تونل هایی از واشنگتن به نیویورک، کارخانه های تولید خودرو الکتریکی در سراسر کره زمین. با این وجود شرکت نورالینک(Neuralink) بر مقیاسی میکروسکوپی تمرکز دارد.
نورالینک که در سال ۲۰۱۶ راه اندازی گردید، پروژه ماسک برای ساخت یک "رابط مغز و رایانه"(BCI) است که مغز انسان را مستقیماً به کامپیوتر متصل می کند. ساختن خودرو های برقی و زندگی در مریخ برای ماسک به اندازه کافی بلندپروازانه نبوده و این کارآفرین میلیاردر حالا می خواهد کامپیوتر ها و مغز انسان را ادغام کند تا بتواند انسان ها را همگام با ماشین ها کند.


ماسک BCI را راهی برای پر کردن شکاف بین انسان و کامپیوتر می داند. BCI ایمپلنت های مغزی هستند، معمولاً یک تراشه از الکترودهای چند میلی متر مربعی که با جراحی مستقیم در مغز کاشته می شود.
الکترودها فعالیت الکتریکی سلول های مغز و نورون ها را به کامپیوتر منتقل می کنند. در صورتیکه فعالیت مغز در حال ضبط است، شرکت کننده وظیفه ای مانند حرکت یک اهرمک را برای هدایت مکان نما روی صفحه انجام می دهد.
سپس دانشمندان می توانند از الگوریتم هایی برای ارتباط فعالیت مغز با حرکت بهره برده و به کامپیوتر آموزش دهند که وقتی نورون های خاصی فعال می شوند، مکان نما باید به سمت چپ حرکت نماید. سپس می توانید اهرمک را خاموش کرده و مکان نما را فقط بوسیله فعالیت مغزی حرکت دهید.
هنگامی که یک انسان به BCI متصل شد، مرحله یادگیری آغاز می شود. فرد یاد می گیرد که چگونه بازوی رباتیک را کنترل کند و الگوریتم ها می آموزند که کدام نورون ها سیگنال هستند و کدام یک نویز هستند و در پردازش اطلاعات پیشرفت می کنند. این دو به صورت همزیستی تنظیم می شوند تا جایی که فرد با "بازوی" جدید خود ارتباط برقرار کند.
با این وجود، دهه ها تحقیق دراین زمینه توسط پژوهشگران آزمایشگاهی پیشرفت خیره کننده ای را نشان داده است. این فناوری به افراد فلج اجازه می دهد بدون جراحی باردیگر راه بروند، به افراد امکان می دهد پروتزهای رباتیک را با ذهن کنترل کنند و با دستکاری سیگنال های عصبی افسردگی را درمان می کنند.




منبع:

1399/10/25
13:16:26
0.0 / 5
1112
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت