رمز من - ramzeman

قطاری که می تواند هوا را پاکسازی کند!

قطاری که می تواند هوا را پاکسازی کند! به گزارش رمز من یک استارتاپ آمریکایی، طرحی را برای ساخت نوعی قطار عرضه کرده است که می تواند با جذب دی اکسید کربن، به پاکسازی هوا کمک نماید.


به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، سفر کردن با قطار می تواند روشی عالی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با سفر با خودرو یا هواپیما باشد.
با وجود قطار جدیدی که دی اکسید کربن را هنگام حرکت کردن، به صورت فعال از هوا حذف می کند، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای امکان پذیر می شود.
یک استارتاپ آمریکایی معروف به "CO2Rail" به همکاری با مهندسان "دانشگاه شفیلد" (University of Sheffield) انگلستان و "دانشگاه تورنتو" (UToronto) کانادا پرداخته است تا دریچه های بزرگی را ابداع کند که هوا را هنگام حرکت قطار به داخل می کشند. سپس میتوان دی اکسید کربن را از هوا جدا کرد، آنرا به مایع تبدیل کرد و به ذخیره آن پرداخت تا در زمان مناسب تخلیه شود.
پژوهشگران معتقدند که این روش مقرون به صرفه تر از سایر راهکارهای "جذب مستقیم هوا" (DAC) است چونکه واگن های قطار را میتوان مجهز کرد و برای این منظور به کار گرفت. آنها ادعا می کنند که این روش می تواند سالانه ۳۰۰۰ تن دی اکسید کربن را حذف کند.
همچنین، این فناوری به زمین کمتری نسبت به تأسیسات ثابت جذب مستقیم هوا نیاز دارد و به کشورها کمک می نماید تا به اهداف خود در انتشار صفر کربن برسند.
پروفسور "پیتر استایرینگ" (Peter Styring)، مدیر مرکز استفاده از دی اکسید کربن در دانشگاه شفیلد و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: جذب مستقیم دی اکسید کربن از محیط زیست، درحال تبدیل شدن به یک لزوم فوری برای کاهش بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی است.
این فناوری، مقادیر قابل توجهی از دی اکسید کربن را با هزینه های بسیار کمتر برداشت می کند و پتانسیل رسیدن به بهره وری سالانه ۰.۴۵ گیگاتن تا سال ۲۰۳۰، ۲.۹ گیگاتن تا سال ۲۰۵۰ و ۷.۸ گیگاتن تا سال ۲۰۷۵ را دارد.
قطاری که طرح آن در این پژوهش عرضه شده، نمونه ای از فناوری جذب مستقیم هوا است که دی اکسید کربن را از هوا حذف می کند و آنرا برای ذخیره سازی یا استفاده های بعدی، فشرده می سازد.
همان گونه که قطار استارتاپ CO2Rail حرکت می کند، هوایی که در جریان قرار می گیرد، هوای محیط را به داخل یک محفظه استوانه ای جمع آوری دی اکسید کربن می راند. سپس، دی اکسید کربن هوا از راه یک فرایند شیمیایی جدا می شود و هوای بدون دی اکسید کربن از پشت یا زیر خودرو به داخل جو حرکت می کند.
بعد از اینکه مقدار کافی از دی اکسید کربن در محفظه جمع آوری شد، آنرا متراکم می سازند و در یک مخزن ذخیره می کنند. این مایع را میتوان در زمان تعویض خدمه یا توقف سوخت رسانی، از قطار تخلیه کرد تا به مکان های دفن زباله منتقل شود.
نیروی مورد نیاز برای هر یک از فرآیندهای داخل واگن، توسط پنل های خورشیدی داخلی یا با انرژی حاصل از سیستم ترمز تأمین می شود.
هنگامی که ترمزها اعمال می شوند، جریان در موتورهای الکتریکی معکوس می شود و حرکت رو به جلوی قطار را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در قطارهای الکتریکی، این انرژی به صورت گرما تلف می شود و با هر بار ترمز تخلیه می گردد.


"اریک باخمن" (Eric Bachman)، موسس استارتاپ CO2Rail و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این انرژی هدررفته است. هر بار ترمز، انرژی کافی را برای تأمین کردن روزانه ۲۰ خانه تولید می کند؛ ازاین رو ما در مورد مقدار کمی انرژی صحبت نمی نماییم.
پژوهشگران می گویند که یک قطار باری متوسط مجهز به واگن های CO2Rail می تواند سالانه تا ۶۰۰۰ تن دی اکسید کربن را حذف کند.
تأسیسات ثابت جذب مستقیم هوا، به مناطق وسیعی از زمین برای نگهداری تجهیزات و ساخت منابع انرژی تجدیدپذیر برای پشتیبانی از آنها نیاز دارند. گرفتن مجوز برای بهره برداری از آنها هم می تواند دشوار باشد و خیلی از ساکنان با ساخت این تاسیسات بزرگ در شهرها مخالف هستند.
"جفری اوزین" (Geoffrey Ozin)، شیمیدان دانشگاه تورنتو و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این یک مشکل بزرگ است چونکه همه می خواهند بحران آب و هوا را رفع کنند اما هیچکس نمی خواهد این کار را در حیاط خانه خود انجام دهد.
وی ادامه داد: واگن هایی که مستقیما هواگیری می کنند، نیازی به منطقه بندی یا مجوز ساخت ندارند و چون درحال گذر هستند، عمدتا توسط عموم دیده نمی شوند.
همینطور فناوری های ثابت جذب مستقیم هوا، از فن های بزرگ و پرانرژی برای انتقال هوا به درون و جذب کربن استفاده می نمایند. واگن های قطار که به صورت هدفمند ساخته شده اند، احتیاج به این وسایل را از بین می برند چونکه از دریچه های بزرگ برای جذب هوا هنگام حرکت استفاده می نمایند.
از آنجائیکه نیازهای انرژی پایدار این طرح توسط منابع داخلی تأمین می شود، هزینه هم به صورت قابل توجهی کمتر از سایر سیستم های جذب مستقیم هوا است. باخمن اظهار داشت: هزینه پیشبینی شده، کمتر از ۵۰ دلار در هر تن است که این فناوری را نه تنها از نظر تجاری امکان پذیر می سازد، بلکه آنرا جذاب می کند.
پژوهشگران امیدوارند که این فناوری بتواند مسافران بیشتری را به استفاده از قطار تشویق کند؛ ازاین رو یک بازخورد مثبت برای حذف کربن به همراه دارد.
باخمن افزود: تصور کنید هر روز بامداد وارد قطار می شوید، واگن های CO2Rail را می بینید و می دانید که رفت و آمد شما به محل کار در واقع به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می نماید.
وی ادامه داد: در مورد حمل و نقل هم به همین صورت است؛ اگر بین راه آهن و روش دیگری از حمل و نقل انتخابی وجود داشته باشد، فکر می کنم این فناوری همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این پژوهش، در مجله "Joule" به چاپ رسید.



1401/04/31
13:39:07
5.0 / 5
221
تگهای خبر: انرژی , تولید , رمز , فناوری
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت