دانشمندان دانشگاه آكسفورد اعلام كردند

علت اساسی بروز دیابت نوع ۲

علت اساسی بروز دیابت نوع ۲ به گزارش رمز من، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه ˮآکسفوردˮ به این معما که قند خون بالا چگونه منجر به بروز دیابت نوع ۲ می شود، پاسخ داده اند. این کشف نشان داده است که متابولیت های گلوکز می توانند به سلول های بتای لوزالمعده صدمه بزنند و منجر به پیشرفت دیابت نوع ۲ شوند و ایجاد اختلال در این فرایند می تواند راه جدیدی برای درمان این بیماری عرضه نماید.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، فدراسیون بین المللی دیابت تخمین می زند که هم اکنون بیشتر از نیم میلیارد نفر در سرتاسر جهان به دیابت مبتلا هستند و اکثریت قریب به اتفاق آنها از دیابت نوع ۲ رنج می برند. این بیماری با هایپرگلیسمی یا افزایش قند خون مشخص می شود که در آن سطوح بالای گلوکز در جریان خون به گردش در می آید.
مدت هاست که محققان براین باورند که دیابت نوع ۲ اغلب در نتیجه رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن ایجاد می شود. مصرف مداوم قند با مقادیر بالا با صدمه رساندن به توانایی بدن در ترشح انسولین، هورمونی که سطح گلوکز خون را می کاهد، همراه می باشد و این مورد منجر به بروز دیابت نوع ۲ می شود.
آنچه که محققان به وضوح متوجه نشده بودند این بود که چگونه سطوح بالای گلوکز خون به سلول های بتای تولید کننده انسولین صدمه می رسانند.
الیزابت هیثورن(Elizabeth Haythorne)، یکی از محققین اصلی این مطالعه جدید، پیش از این ثابت کرده بود که هایپرگلیسمی مزمن می تواند به سلول های بتا صدمه برساند و ازاین رو گام بعدی بررسی دقیق نحوه ایجاد این صدمه بود.
هیثورن توضیح داد: ما متوجه شدیم که باید درک نماییم که چگونه گلوکز به عملکرد سلول های بتا صدمه می زند، تا بتوان به راه های متوقف کردن آن فکر کرد و کاهش به ظاهر غیرقابل جبران عملکرد سلول های بتا در دیابت نوع ۲ را کم کرد.
در طول مجموعه ای از مطالعات حیوانی و تحقیقات انجام شده بر سلول های کشت شده، محققان دریافتند که این خود گلوکز نیست که عملکرد سلول های بتای تولید کننده انسولین را مختل می کند، بلکه محصولات ساخته شده در نتیجه ی فرایند متابولیسم گلوکز سبب بروز این مشکل می شود. محققان هنوز به صورت دقیق مشخص نکرده اند که متابولیت های کدام گلوکز بخصوص این فرایند را تحریک می کنند، اما آنها به وضوح نشان دادند که مهار متابولیسم گلوکز می تواند تولید انسولین را حتی در حضور سطوح بالای گلوکز خون پایدار نگه دارد.
نکته قابل توجه اینست که این یافته تا حدودی غیر شهودی است. محققان نشان دادند که با مهار آنزیمی به نام گلوکوکیناز(glucokinase)، میتوان مانع از انجام فرایند متابولیسم گلوکز شد و این کار سبب بهبود ترشح انسولین در حیوانات می شود.
فرانسیس اشکرافت(Frances Ashcroft)، محقق دیگری که روی این مطالعه کار می کند، می گوید: این یافته با آنچه پیش از این برای درمان دیابت نوع ۲ آزمایش شده بود، متفاوت است.
اشکرافت تصریح کرد: از آنجاییکه متابولیسم گلوکز به صورت معمول ترشح انسولین را تحریک می کند، پیش از این فرضیه ای وجود داشت که بیان می کرد افزایش متابولیسم گلوکز سبب افزایش ترشح انسولین در دیابت نوع ۲ می شود اما فعال کننده های گلوکوکیناز نتایج متفاوتی نشان دادند. داده های ما نشان داده است که فعال کننده های گلوکوکیناز می توانند اثر نامطلوبی داشته باشند و تا حدودی به صورت غیر شهودی، یک مهارکننده گلوکوکیناز امکان دارد استراتژی بهتری برای درمان دیابت نوع ۲ باشد.
اشکرافت تاکید می کند که این یافته ها هنوز در مراحل مقدماتی هستند، ازاین رو پیش از این که این نوع رویکرد درمانی به استفاده بالینی برسد، تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد. اما این یافته مهم به بازبینی نحوه تفکر ما در مورد ایجاد راه های جدید برای درمان دیابت نوع ۲ می انجامد.
اشکرافت اضافه کرد: این نتایج، روش بالقوه ای را نشان می دهند که در آن امکان دارد بتوان کاهش عملکرد سلول های بتا در دیابت نوع ۲ را کند یا از آن جلوگیری کرد.
این مطالعه جدید در مجله ی "Nature Communications" انتشار یافته است.

1401/08/25