یک فوران مرگبار به انقراض گروهی از دایناسورها انجامید

یک فوران مرگبار به انقراض گروهی از دایناسورها انجامید رمز من: نتایج یافته های تعدادی از محققان نشان داده فوران های مرگبار آتشفشانی که در حدود 260 میلیون سال پیش رخ داده، به انقراض دسته جمعی گونه ای از حیوانات منجر گردیده است.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، در صورتیکه نخستین انقراض دسته جمعی حدود ۲۵۹ میلیون سال پیش رخ داد، دومین انقراض حدودا ۲۶۲ میلیون سال پیش در دوره پرمین میانی رخ داد.
در طول تاریخ زمین شناسی زمین، انقراض های دسته جمعی فاجعه بار مختلفی وجود داشته است که حیوانات را از این سیاره محو کرده است. کارشناسان براین باورند که مدت ها پیش از دایناسورها، این سیاره تحت تسلط حیوانات مختلفی شامل تیتانوپونوس(نام علمی: Titanophoneus) تا خزندگان زره پوش بود. تیتانوپونوس(به مدلول قاتل تایتانیک) یک سرده منقرض شده و گوشت خوار از راسته ددکمانان و زیرراسته سهمگین سران است که در اواسط دوره پرمین در روسیه زندگی می کرد.
حالا، تعدادی از محققان شواهدی از یک انقراض دسته جمعی دوگانه را کشف کرده اند که حدودا ۲۶۰ میلیون سال پیش و به فاصله حدودا سه میلیون سال از هم رخ داده است. این رویدادهای منجر به مرگ این جانوران عجیب و غریب در حدود ۲۶۰ میلیون سال پیش در عصر کاپیتانین زمین شده است.
بگفته پژوهشگران دانشگاه علوم زمین چین، این دو انقراض دسته جمعی ناشی از فوران های عظیم آتشفشانی بوده است. بر طبق این مطالعه، فوران های آتشفشانی در جنوب غربی چین، در منطقه ای به نام «Emeishan Large Igneous» رخ داده است.
در این مطالعه، پژوهشگران اورانیوم جمع آوری شده از نمونه های دریایی در دریای جنوبی چین را اندازه گیری کردند. از این طریق، کارشناسان توانستند دو پالس را شناسایی کنند که در آن اقیانوس ها اکسیژن حیات بخش خودرا از دست داده اند. این مربوط به دو انقراض دسته جمعی است که یکی حدودا ۲۵۹ میلیون سال پیش و دیگری حدودا ۲۶۲ میلیون سال پیش در طول دوره پرمین میانی رخ داده است.
پژوهشگران تاکید نمودند که مطالعه وقایع انقراض باستانی می تواند به آنها کمک نماید تا تأثیر گرمایش جهانی بر زنجیره غذایی اقیانوس ها را پیش بینی کنند.
«توماس آلجئو»(Thomas Algeo) یکی از پژوهشگران مطالعه اظهار داشت: ما درحال مطالعه زیست بحران در دوره پرمین هستیم، اما گرمایش مشابه امروز به سبب رویدادهای انسانی اتفاق می افتد. انسان ها اثرات فوران های آتشفشانی گذشته را حالا و در نتیجه انتشار کربن در جو تقلید می کنند. این فوران های عظیم آتشفشانی زنجیره ای از واکنش ها را به راه انداختند که این رویداد منجر به دوره کوتاهی از سرد شدن از خاکستر در اتمسفر فوقانی منعکس کننده نور خورشید و بدنبال آن دوره های طولانی تر گرمایش جهانی شد. گازهای گلخانه ای ساطع شده از فوران آنها اقیانوس ها را گرم می کند در نتیجه، آب سطحی گرم از رسیدن اکسیژن محلول به اعماق بیشتر جلوگیری کرد و در نهایت زنجیره غذایی حیوانات را در آن زمان از بین برد.
نتایج این مطالعه در مجله «Earth and Planetary Science Letters» انتشار یافته است.

1402/01/23