دلیل بوی بد سیاره اورانوس مشخص شد

دلیل بوی بد سیاره اورانوس مشخص شد رمز من: پژوهشگران انگلیسی، سرانجام توانستند با كمك ˮتلسكوپ جمنایˮ، دلیل بوی بد اورانوس را تشخیص دهند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس الرت، سرانجام ستاره شناسان دریافتند كه ابرهای اورانوس از چه تشكیل می شوند و دلیل بوی بدی كه از این سیاره متصاعد می گردد چیست. برای اولین بار، وجود سولفید هیدروژن – گازی كه بوی آن مانند بوی تخم مرغ فاسد است - به وضوح تشخیص داده شد.
به رغم پژوهش هایی كه در طول چند دهه گذشته انجام شد، تشخیص تركیب ابرهای اورانوس، بسیار دشوار بود.
می دانیم كه در جو، گاز متان وجود دارد و متان، دلیل آبی بودن اورانوس است(گاز متان بدون بوست) و همینطور می دانیم كه وجود گازهای هیدروژن و هلیوم در آنجا، به خاطر اكتشافات كاوشگر "وویجر 2" (Voyager 2) است كه در گذشته به پرواز درآمد اما تشخیص غلظت تركیبات دیگر مانند آب، آمونیاك و سولفید هیدروژن، كمی دشوارتر بوده زیرا این سیاره، با ما فاصله بسیاری دارد و امكان تشخیص آن با تلسكوپ معمولی، بسیار ضعیف است. بخصوص اینكه با وجود دسته ای ابر، اغلب این گاز شكل دهنده ابر، زیر ناحیه ای كه می توانیم ببینیم مخفی شده و تنها كمی از آن در قسمت بالای ابرها دیده می گردد. بدین ترتیب، تشخیص آن، بسیار دشوار است.
اما تجهیزات و روش ها همیشه در حال بهبود هستند. یك گروه پژوهشی متشكل از ستاره شناسان، برای مشاهده دقیق اورانوس، راه جدیدی جهت استفاده از تلسكوپ "جمنای"(Gemini) یافته اند.

این گروه پژوهشی كه "پاتریك ایروین"(Patrick Irwin)، فیزیكدان سیاره ای "دانشگاه آكسفورد"(University of Oxford) انگلستان، سرپرستی آن را بر عهده دارد، از این تلسكوپ هشت متری برای تحلیل طیف بینی دقیق ابرها بهره برد.
آنها، نور خورشید را از ناحیه ای درست بالای لایه ابری قابل دیدن، منعكس كردند و مطمئن شدند كه بدون تردید در آنجا، سولفید هیدروژن وجود دارد.
ایروین اظهار داشت: درحالی كه شناسایی خطوطی كه تلاش در تشخیص آنها داشتیم، دشوار بود، به خاطر حساسیت تلسكوپ، موفق شدیم آنها را شناسایی نماییم. باآنكه می دانستیم كه می توانیم این خطوط را تشخیص دهیم، تصمیم گرفتیم آنها را با تلسكوپ جمنای بررسی نماییم.
همچنین این پژوهش، اورانوس را از دیگر سیاره های گازی درون منظومه شمسی یعنی مشتری و زحل كه در جو آنها، آمونیاك زیادی وجود دارد اما در قسمت بالای ابرهایشان، سولفید هیدروژن نیست، مشخص كرد. علاوه بر این، سرنخ هایی درباره سیاره نپتون كه از نظر تركیب بندی به اورانوس شباهت دارد، عرضه داد.

"لی فلچر"، دانشمندان سیاره شناسی "دانشگاه لیسستر" (University of Leicester) انگلستان اظهار داشت: در طول شكل گیری منظومه شمسی، تعادل میان نیتروژن و سولفور (و آمونیاك سولفید هیدروژن تازه كشف شده در اورانوس)، با دما و مكان شكل گیری سیارات، مشخص شد.
این مبحث نشان داده است كه امكان دارد زحل و مشتری، جدا از سیارات یخی اورانوس و نپتون و همه این سیارات هم جدا از سیارات سنگی عطارد، ونوس، زمین و مریخ شكل گرفته باشند.
شاید نسل آینده تلسكوپ های زمینی و فضایی مانند "تلسكوپ بزرگ ماژلان"(Giant Magellan Telescope) و "تلسكوپ فضایی جیمز وب"(James Webb Space Telescope) بتوانند جزئیات بیشتری را در این باره نشان دهند.
در هر حال، یك كاوشگر فضایی برای بررسی دقیق تر اورانوس فرستاده خواهد شد. باآنكه حتی در صورت اثبات نهایی ماموریت، این كاوشگر، حداقل چند سال بعد پرتاب می شود، ناسا، پژوهشی در مورد آن انجام داده است.
این پژوهش در مجله " Nature Astronomy" به چاپ رسیده است.

1397/02/05