رمز من - ramzeman
معاون سازمان فناوری اطلاعات:

۱۳ مخاطره استفاده از فیلترشكن ها، آلودگی گسترده و نشت اطلاعات

۱۳ مخاطره استفاده از فیلترشكن ها، آلودگی گسترده و نشت اطلاعات رمز من: معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران مخاطرات امنیتی استفاده از فیلترشكن ها در كشور را شرح داد و اظهار داشت: آلودگی گسترده كاربران و نشت اطلاعات همچون این مخاطرات است.



به گزارش رمز من به نقل از مهر، مبحث استفاده از ابزارهای فیلترشكن و VPN ها توسط كاربران ایرانی با رشد گسترده ای مواجه بوده و وزیر ارتباطات هم در آخرین اظهارات خود این مورد را تایید كرده و گفته است: ترویج استفاده از فیلترشكن ها كه اغلب باج افزار و بدافزار هستند، تهدید بزرگی برای امنیت زندگی مردم خواهد بود كه باید برای آن چاره جدی اندیشید.
سوالاتی كه در مورد استفاده از فیلترشكن ها مطرح است
بر این اساس به نظر می رسد بستن و مسدودسازی استفاده از فیلترشكن ها یكی از راهكارهایی است كه توسط دولت پیگیری می گردد. در این راستا برخی سوالات مهم و كلیدی درباره استفاده از انواع فیلترشكنها و VPNها مطرح می گردد كه عبارتند از:
• آیا مسدودسازی و جلوگیری از انواع ارتباطات VPN و پروتكلهای رمزنگاری در لایه های مختلف شبكه و ارتباطات همیشه امكانپذیر است یا خیر؟
• امنیت سرویس دهنده های داخلی كشور كه از پروتكل های مشابه استفاده می نمایند، آیا متاثر از این مورد هستند یا خیر؟
• آیا امكان شناسایی و ساماندهی سرویس دهنده های مجاز و غیرمجاز VPNها و انواع فیلترشكنها وجود دارد؟
• آیا تفكیك عرضه دهنده های سرویس VPN و فیلترشكنها به مجاز و غیرمجاز كار درست و منطقی است؟
• آیا حریم خصوصی كاربران در این سرویس دهنده های عمومی VPN و انواع فیلترشكن ها رعایت می شود؟
افزایش غیرمنطقی استفاده از فیلترشكن ها
سید هادی سجادی معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوالات، تصریح كرد: زمانیكه افراد جامعه ای به دلایل مختلف با محدودیت دسترسی به منابعی در اینترنت مواجه می شوند، به علت ذات محدودیت و عدم قبول آن دست به اقداماتی نظیر استفاده از فیلترشكنها می زنند؛ شاید این اقدام به صورت كوتاه مدت نیازهای آنان را در برقراری ارتباطات و رفع محدودیتها برطرف سازد، اما تبعات فنی و اجتماعی متعددی به وجود می آید.
وی با اشاره به تبعات علمی استفاده از فیلترشكن ها و ابعاد فنی كه در كشور بر اثر اعمال فیلترینگ و محدودسازیها رخ داده است، اظهار داشت: پاسخ به این نوع سوالات كه با تضاد آرا و اثرات مثبت و منفی فراوانی همراه است، نیاز به بحث و بررسی فنی و كارشناسی دقیق دارد. پاسخگویی به این سوالات علاوه بر دانش فنی و تجربه كاری مناسب، نیازمند رفتارشناسی و جامعه شناسی كاربران فضای مجازی در ایران در دهه های اخیر است.
معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات تصریح كرد: متاسفانه پاسخ خیلی از پرسشها و ابهامات مطرح شده در كشور جالب نیست؛ چون كه زمانی كه استفاده از انواع روشها و ابزارهای فیلترشكن در كشور به شیوه غیرمنطقی افزایش می یابد، شاهد آن هستیم كه آلودگی به انواع بدافزارها هم رشد چشمگیری پیدا می كند.
سجادی با تاكید براینكه نكته ای كه شاید در بررسی های فنی به آن پرداخته نمی گردد، كاهش سن استفاده از فیلترشكن ها در كشور است كه اثرات سوء بسیاری خواهد داشت، ادامه داد: تعداد بالای استفاده كنندگان از فیلترشكن ها در كشور افرادی با سطح آگاهی عمومی امنیت پایین هستند كه به راحتی به هر نرم افزار و برنامه به نام فیلترشكن اعتماد می كنند.
وی با اشاره به اینكه اثرات این استفاده غیرمنطقی در محیط پیرامونی دوستان و خانواده به راحتی برای هر شخصی قابل مشاهده می باشد، اظهار داشت: اثرات جانبی استفاده بی رویه و هیجانی از فیلترشكنها و نرم افزارهای مشابه در كشور، آلودگی گسترده كاربران در سطح كشور و به همراه آن نشت اطلاعات، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات كاربران، نقض حریم خصوصی، كلاهبرداریهای مجازی و باج خواهیهای اینترنتی و دیگر تهدیدات خواهد بود.
۱۳ مخاطره در استفاده از فیلترشكن ها
معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ۱۳ مخاطره مهم در رابطه با استفاده از فیلترشكن ها را شرح داد و اظهار داشت: تجمیع و سوءاستفاده از ترافیك كاربران برای انجام عملیات های داده كاوی، امكان عبور دادن ترافیك كاربران از مسیرهای دلخواه و امكان اجرای حملات امنیتی روی DNS و هدایت كاربران از سرورهای مخرب و آلوده همچون این مخاطرات است.
وی با اشاره به هدایت كاربران از سرورهای دلخواه برای بالابردن حجم ترافیك و جاگذاری انواع بدافزار و جاسوس افزار در برنامه های فیلترشكن، تصریح كرد: در استفاده از فیلترشكن ها امكان شنود و بدست آوردن اطلاعات حساس كاربران مانند حساب های بانكی، رمزهای ورود، چت های خصوصی وغیره وجود دارد و امكان آلوده كردن كاربر و سوءاستفاده از آن به عنوان یك زامبی جهت شركت در حملات سایبری از دیگر مخاطراتی است كه باید به آن توجه گردد.
سجادی با تاكید براینكه امكان آلوده كردن مرورگر و هدایت به صفحات و وبسایت های مخرب و هم سوءاستفاده از سیستم كاربر جهت نمایش ناخواسته تبلیغات از دیگر مخاطرات فیلترشكن ها است، خاطرنشان كرد: فیلترشكن ها به منظور بدست آوردن اطلاعات مالی كاربر، وی را به استفاده از نسخه تجاری (پولی) تشویق می كنند و سوءاستفاده از ترافیك كاربر برای اجرای حملات دیداس (DDoS) از دیگر مخاطراتی است كه باید به آن توجه گردد.
وی ارسال اطلاعات شخصی كاربر مانند كد IMEI، IMSI و... به خارج از كشور برای استفاده مخرب یا فروش این اطلاعات به آژانس های تبلیغاتی و هم امكان بدست آوردن اطلاعاتی مانند شماره تلفن، ایمیل و... جهت سوءاستفاده و حملات بعدی را از دیگر مخاطراتی عنوان نمود كه استفاده از ابزارهای فیلترشكن برای كاربران به همراه خواهد داشت.

1397/02/30
15:04:41
5.0 / 5
4483
تگهای خبر: اطلاعات , امنیت , اینترنت , كاربر
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت