رمز من - ramzeman
گزارش رمز من؛

اختلالات اینترنت مانع آموزش مجازی دانشگاهها

اختلالات اینترنت مانع آموزش مجازی دانشگاهها به گزارش رمز من ضعف در كیفیت اینترنت یكی از موانع آموزش مجازی دانشگاهها در بحران كرونا است و به نظر می آید این چالش با توسعه زیرساختهای شبكه ارتباطی كشور و تقویت پیام رسان های داخلی حل شود.


خبرگزاری مهر- گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: دامنه شیوع كرونا كه تمامی استان ها را در بر گرفته، سبب تعطیلی دانشگاه ها و مدارس كشور شده و برای پیشگیری از عقب ماندگی تحصیلی وزارت خانه هایی مانند علوم و آموزش و پرورش سازوكارهایی را با محوریت یادگیری از راه دور در پیش گرفته اند. به نحوی كه وزارت علوم بعد از مواجهه با چالش چگونگی تداوم فعالیتهای آموزشی در بحران كرونا، طرح جایگزینی آموزش الكترونیكی و غیرحضوری بر پایه فضای وب را به جای آموزش حضوری از تاریخ چهارم اسفند ۱۳۹۸ و با شروع فراگیری ویروس كرونا به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته، ابلاغ نمود. با این وجود شواهد نشان داده است كه سازوكارهای آموزش مجازی با كمبودها و نقدهایی همراه می باشد. چالشهای آموزش مجازی دانشگاه ها در دوران كرونا پررنگ شد هرچند شیوه آموزش مجازی، دانشگاه ها را در راه جدیدی در حوزه آموزش قرار داده و حركت مثبتی به حساب می آید، اما به نظر می آید نبود زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاه ها در دوران كرونا پررنگ تر شده است. بررسی های صورت گرفته از دانشگاه ها از آن حكایت می كند كه شیوه آموزش مجازی در این شرایط با نواقصی همراه می باشد و ابراز نارضایتی از جانب دانشگاه ها و دانشجویان از این بابت عنوان می شود. همچون این نقصها می توان به اختلالات دسترسی به اینترنت و جایگزینی پیام رسان های خارجی به جای بستر آموزش مجازی اشاره نمود. از آنجایی كه خیلی از دانشگاه ها بستر داخلی برای آموزش مجازی ندارند مجبورند از شبكه های پیام رسان استفاده كنند اما قطع و وصل شدن های پیاپی و كندی اینترنت همچون چالش هایی است كه در این راستا مطرح می شود. برخی دانشگاه ها می گویند حتی در صورت داشتن پلت فرم آموزش مجازی قطع و وصل شدن های پیاپی اینترنت در آموزش دروس تخصصی امكان دیالوگ و مكالمه را از آنها گرفته است. دانشگاه ها در انتظار تحقق وعده های وزارت ارتباطات یكی دیگر از نكات مهم در اجرای مدل آموزش مجازی، بحث پرهزینه بودن آن برای دانشجویان است؛ چون كه آنها مجبورند برای حضور در یك كلاس مجازی، هزینه زیادی برای خرید بسته های اینترنتی بپردازند. هر چند اپراتورهای اینترنت برای مدت حدود ۱۲ روز تا آخر اسفندماه ۱۰۰ گیگابایت اینترنت مجانی در اختیار كاربران اینترنت ثابت قرار دادند اما با در نظر گرفتن این موضوع، برخی دانشجویان اعلام نموده اند كه دارای مودم های اینترنت ثابت نبوده و همچنان مجبورند از اینترنت تلفن همراه خود برای حضور آنلاین در كلاس ها استفاده كنند. در جهت عرضه خدمات بهینه آموزشی از این طریق، وزارت ارتباطات قول هایی به وزارت علوم داده و تفاهم هایی صورت گرفته كه وزارت علوم هم پیگیر آنها است. برای مثال گفته شده كه این دو وزارتخانه در حال مذاكره برای مجانی شدن و یا كاهش هزینه این كلاس ها برای دانشجویان هستند و وزارت علوم هم اعلام نموده كه در حال ارسال IP های دانشگاه ها به وزارت ارتباطات است. از جانب دیگر طرح درخواست از وزارت ارتباطات برای كمك به تسریع تكمیل زیرساخت های مورد نیاز آموزش های الكترونیك همچون پهنای باند هم از دیگر مواردی است كه از جانب دانشگاه ها عنوان می شود و در این میان دانشگاه ها امیدوارند كه با تحقق وعده های وزارت ارتباطات، امكانی فراهم گردد كه در جهت تكمیل زیرساخت ها، پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشند. برخی دانشگاه ها هم می گویند ایستگاه های مخابراتی اطراف دانشگاه امكان عرضه برخی سرویس های مورد نیاز را نداشته و درخواستشان این است كه بتوانند از خطوط فیبر نوری اجاره ای استفاده كنند.
مشكل پهنای باند در كلاس های آنلاین فارغ از مبحث زیرساخت های سخت افزاری كه قاعدتاً احتیاج به تقویت و پشتیبانی دانشگاه ها دارد، یكی از مشكلاتی كه با برگزاری كلاس های درس مجازی نمود بیشتری یافت مشكل پهنای باند مربوط به كلاسهای برخط و آنلاین است كه در صورت تقویت پهنای باند، مبحث آموزش مجازی و راه دور می تواند صورت نهادینه به خود گیرد. مبحث آموزش مجازی بر بستر پیام رسانه ای خارجی از دیگر مواردی است كه به علت نبود امكانات پیام رسان های داخلی دانشجویان را سردرگم كرده است. چون كه دانشجویان معتقدند پیام رسان های داخلی كیفیت مدنظر را ندارند. پیام رسان تلگرام با محدودیت و فیلتر روبرو است و پیام رسان واتس اپ و اینستاگرام تنها امكانی است كه دانشجویان در اختیار دارند و به علت نبود بسترهای كلاس مجازی، باید به این پیام رسان ها تكیه كنند. موانع موجود در آموزش مجازی دانشگاه ها از نگاه وزارت علوم روز گذشته وزارت علوم با انتشار اطلاعیه ای، ضعف در كیفیت ارتباطات اینترنتی در بعضی مناطق كشور، كمبود سرعت و پوشش خدمات اینترنتی، بالا بودن هزینه های خدمات اینترنتی، فیلترینگ و محدودیت های موجود در استفاده از نرم افزارها و شبكه های اجتماعی خارجی را همچون موانع موجود در یادگیری از راه دور دانشگاه ها در بحران كرونا عنوان نمود. این وزارتخانه همینطور با اشاره به فراهم شدن ۱۰۰ گیگابایت اینترنت مجانی برای همه اتصالات خانگی و تسهیل مناسبی كه در اختیار دانشجویان در جهت كاهش هزینه ها و بهبود ارتباطات اینترنتی قرار گرفته، اعلام نمود: وزارت ارتباطات برای دانشگاه ها هم در حال محاسبه میزان ترافیك اضافه تحمیل شده است تا آنها از ترافیك مجانی بهره مند شوند. افزایش غیرقابل پیشبینی مصرف اینترنت در این راستا حمید فتاحی مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد مبحث كیفیت ارتباطات اینترنتی و محدودیت های استفاده از شبكه های پیام رسان كه بعنوان موانع پیش روی آموزش مجازی از جانب وزارت علوم مطرح گردیده است، توضیحاتی عرضه داد. وی با اشاره به وجود برخی اختلالات در دسترسی به اینترنت تصریح كرد: به علت مبحث خانه نشینی دانش آموزان و دانشجویان و دوركاری مردم برای پیشگیری از شیوع كرونا، در این ایام حجم وسیعی بر مصرف اینترنت نسبت به شرایط عادی گذشته، افزوده شده است. فتاحی اظهار داشت: بررسی های ما نشان داده است كه میزان مصرف كاربران در شبكه اینترنت نسبت به پیش از روزهای كرونا (حدود ۲۰ روز پیش)، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
اختلالات در شبكه اینترنت مقطعی است معاون وزیر ارتباطات تصریح كرد: این میزان حجم مصرف، برای روند توسعه شبكه غیرقابل انتظار بود و به رغم آنكه ظرفیت شبكه به صورت متداوم در حال توسعه است، اما شاهد یك سری اختلالات در كیفیت ارتباطات بوده ایم. مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینكه مبحث كیفیت اینترنت را در دو سطح تحت پیگیری قرار داده ایم، افزود: به این مفهوم كه در سطح شبكه دسترسی كاربران، توسعه شبكه اپراتورها در حال انجام می باشد و محدودیت های تجاری میان اپراتورها برداشته شده است. در سطح شبكه ارتباطات زیرساخت هم كه توزیع پهنای باند در این سطح انجام می پذیرد، در حال توسعه ظرفیت هستیم. تأمین پهنای باند از راه پروایدرهای بین المللی وی اظهار داشت: این توسعه هم برای شبكه IP داخلی صورت می گیرد و هم با عنایت به افزایش ضریب مصرف، تأمین پهنای باند بین الملل را از راه پروایدرهای بین المللی پیگیری كرده ایم و الان وضعیت شبكه ارتباطی تا حد خوبی بهبود یافته است. معاون وزیر ارتباطات تصریح كرد: اگر برخی موارد به صورت موردی مطرح شود هم با همكاری اپراتورها ظرف ۲۴ ساعت برطرف می شود. فتاحی افزود: پس از واگذاری بسته اینترنت رایگان، شاهد افزایش ناگهانی مصرف اینترنت از جانب كاربران هستیم كه امكان دارد در بعضی مواقع با اختلالات مقطعی در شبكه مواجه شویم اما با توسعه ظرفیت پیشبینی شده، امیدواریم الان كاربران با مشكل خاصی مواجه نباشند. به دانشگاه ها تسهیلات می دهیم تا هزینه سربار حداقلی شود وی در مورد وضعیت اینترنت دانشگاه ها هم اظهار داشت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر دارد تسهیلاتی را در اختیار دانشگاه ها بگذارند تا بتوان هزینه سربار ارتباطات را برای آنها به حداقل برساند. البته به نظر می آید دانشجویان با داشتن ۱۰۰ گیگابایت اینترنت مجانی كه از جانب اپراتورها عرضه شده است، مشكلی بابت هزینه نداشته باشند. مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت در مورد به كارگیری پیام رسان های بومی در عرضه خدمات یادگیری از راه دور هم تصریح كرد: بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، پیام رسانه ای داخلی به روزرسانی شده اند و به نظر می آید با عنایت به این كه حجم استفاده كاربران میان چندین پیام رسان تقسیم شده است مشكلی از این بابت وجود نداشته باشد. آماده هرگونه اقدام برای تقویت پیام رسانه ای داخلی هستیم فتاحی تصریح كرد: اما با این وجود وزارت ارتباطات آماده عرضه هرگونه خدمات برای تقویت پیام رسان های داخلی است و در صورتیكه این پیام رسانها احتیاج به پهنای باند و ظرفیت ارتباطی داشته باشند، این وزارتخانه آماده همكاری است. وی اظهار داشت: كارگروه ویژه رصد كیفیت ارتباطات در بحران كرونا در وزارت ارتباطات به صورت دائم در حال رصد و پایش وضعیت است و هرگونه مشكلی را در اسرع وقت پیگیری می كند.

1398/12/28
23:35:03
5.0 / 5
3728
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت