دانشگاه كنتاكی و ممفیس امریكا بررسی می كنند؛

فرضیه دانشمندان برای وقوع زلزله های غیرمنتظره در بعضی مناطق

فرضیه دانشمندان برای وقوع زلزله های غیرمنتظره در بعضی مناطق رمز من: ممكن است دانشمندان دلیل غیرمنتظره بودن زلزله در بعضی مكان ها را بیابند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از اینهبیت، دانشمندان دانشگاه كنتاكی و ممفیس ممكن است دلیل اینكه چرا زمین لرزه ها گاهی اوقات در مكان هایی رخ می دهند كه معمولا انتظار نمی رود، را بیابند.

دانشمندان دلیل اصلی زمین لرزه را انرژی آزاد شده توسط حركات آهسته و سایش صفحات تكتونیكی زمین می دانند. با این حال، سالیانه صدها زمین لرزه "درون ورقه ای" در مكان هایی به وقوع می پیوندد كه دورتر از مناطقی هستند كه این صفحات با هم برخورد دارند.

این چنین نقاط پرتنشی برای زمین لرزه درون ورقه ای شامل شارلووی، كبك، نیو مادرید، میسوری وشرق ایالت تنسی است.

محققان معتقدند كه این زمین لرزه های درون ورقه ای ممكن است ناشی از تغییر شكل پوسته متمركز، در پایین ترین سطح پوسته قاره ای باشد.

محققان در مطالعه ای كه در مجله علمی تكتونیك (Tectonics)منتشر شده است، این مورد را مطرح كرده اند كه فعالیت های لرزه ای غیرمعمول این مناطق ممكن است متاثر از صدمه به پوسته زیرزمینی باشد.

كریستین پاول و ویلیام توماس، محققان این پژوهش می نویسند: ما فرضیه جدیدی عرضه دادیم در خصوص اینكه مناطق لرزه خیز عمده، محدود به مكان هایی است كه ساختارهای زیرزمینی در مقیاس بزرگ و با تغییر شكل پوسته متمركز(CCD) صدمه دیده اند. تغییر شكل پوسته در تاریخ زمین شناسی به هرگونه صدمه به سنگ جامد كه عمیق ترین لایه پوسته قاره ای است، اشاره دارد.

اگرچه كه تغییر شكل پوسته متمركز زمین به احتمال زیاد در وقوع همه لرزه ها دخالت دارد، ولی هر منطقه ای داستان زمین شناسی منحصر به فرد خویش را در فعالیت های غیرمعمول لرزه ای دارد.

به عنوان مثال كمربند لرزه خیز نیو مادرید در میانه غربی ایالت متحده، نتیجه تا شدن پوسته محلی طی ناپدیدی رودیانا، یك ابر قاره ای است كه صدها میلیون سال پیش از بین رفته است.

محققان نتیجه گرفته اند كه با این حال كه تغییر شكل پوسته متمركز زمین بر وقوع زمین لرزه های درون قاره ای در مناطق مستعد دخالت دارد، ولی تنها فاكتور برای وقوع زمین لرزه نیست.

1396/10/05