رمز من - ramzeman

رصد غارهای مرموز در سطح ماه

رصد غارهای مرموز در سطح ماه رمز من: آنچه می بینید چاله ای غیرمعمول است كه توسط كاوشگرهای مختلف، نمونه های گوناگون آن در سطح ماه مشاهده شده است. این حفره حدود 65 متر قطر و حدودا 50 متر عمق دارد.


به گزارش رمز من به نقل از ایسنا؛ ناسا تخمین می زند كه بیشتر از ۲۰۰ غار از این دست در سطح ماه وجود دارد. البته اینها را نباید با میلیون ها دهانه در سطح ماه اشتباه گرفته شود برای اینكه بافت های كاملا متفاوتی هستند. اندازه این نوع چاله ها از حدود ۵۰ تا ۱۰۰۰ متر متغیر است و حتی در زیر زمین گسترده تر شده و احتمالاً به درون تونلی در زیر سطح منتهی می گردد.
كارشناسان هنوز نتوانسته اند درباره منشأ آن نظریه محكمی عرضه كنند و می گویند احیانا چاله ها می توانند ناشی از برخورد شهاب سنگ در مجاورت آنها و در اثر فروپاشی سقف یك خلأ یا غار بوجود آمده باشد. همین طور حركت ماده مذاب در زیر سطح ماه می تواند منشاء حفره ها باشد.
با این وجود كارشناسان هنوز نمی توانند شواهدی مستدل و دلیل خاص برای اثبات چگونگی شكل گیری آنها ارائه نمایند. در سطح كره زمین، چنین پدیده هایی هنگامی تشكیل می شوند كه در زیر پوسته جامد چیزی – مثلا گدازه ای- جریان یابد و آن نقطه تخلیه شود.


بر طبق گفته برخی كارشناسان، همین روند می تواند روی ماه اتفاق بیفتد، خصوصاً در مجاورت دهانه هایی كه در اثر به هدف خوردن های سنگین بوجود آمده اند كه آثار آن بر روی قسمت داخلی می تواند صدها هزار سال طول بكشد. بعد از ایجاد دهانه، اطراف آن تحت فشار سنگین قرار می گیرند و كف دهانه را بالا می برند و این پدیده شاید موجب شود جریان مواد مذاب در زیر سطح جریان یابد و با بوجود آمدن فضای خالی در مكان هایی كه تخلیه می شود، چنین حفره بوجود آید.
به هر حال، چنین مكان هایی می توانند در آینده بعنوان یك پناهگاه عالی برای مهاجران و گروههای اعزامی به ماه باشد كه آنها را از صدمات ناشی از عوامل خطرناك مختلف مانند ریزش شهاب سنگ ها، اشعه خورشیدی، تابش مستقیم تشعشات كیهانی و غیره محافظت كند و به سبب لایه های ضخیم آن، حفظ شرایط زندگی در آنجا راحت تر باشد. گفته می شود مكان های مشابه در مریخ نیز یافت می شود.






منبع:

1398/05/28
20:53:27
5.0 / 5
4312
تگهای خبر: ناسا
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت