پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا و كمبریج مطرح كردند

شناسایی حجم زیادی از اكسیژن در جو یك ستاره باستانی

شناسایی حجم زیادی از اكسیژن در جو یك ستاره باستانی به گزارش رمز من پژوهشگران ˮدانشگاه كالیفرنیا سن دیگوˮ در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی حجم زیادی اكسیژن در جو یك ستاره باستانی شده اند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، ستاره "J۰۸۱۵ + ۴۷۲۹" ستاره ای با فلزینگی فوق العاده كم در صورت فلكی سیاهگوش است. این ستاره ۷ هزار و ۵۰۰ سال نوری از خورشید و ۳ هزار و ۳۰۰ سال نوری از مركز كهكشانی فاصله دارد.
در اخترشناسی و كیهان شناسی، فلزینگی(Metallicity) نشان دهنده نسبتی از جرم یك جسم نجومی است كه از عنصرهایی به جز هیدروژن و هلیوم ساخته شده است.
اخترشناسان دانشگاه كالیفرنیا سن دیگو و موسسه "de Astrofísica de Canarias" و دانشگاه كمبریج اخیراً تركیب شیمیایی بسیار غیرمعمول را در جو ستاره مشاهده كرده اند. ستاره شناسان مقدار زیادی از اكسیژن موجود در جو این ستاره اولیه را كشف كرده اند.
پژوهشگران با استفاده از تلسكوپ های كِك(W. M. Keck Observatory) رصدخانه مونوكی در هاوایی موفق به كشف این مورد شدند. علاوه بر این، این مورد یك سرنخ مهم در مورد چگونگی تولید اكسیژن و سایر عناصر ضروری در نخستین نسل از ستاره های جهان را عرضه می دهد.
"آدام برگاسر"(Adam Burgasser) اخترفیزیكدان و یكی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ستاره هایی مانند J۰۸۱۵ + ۴۷۲۹ بعنوان "ستاره هاله"(halo stars) شناخته می شوند. این به علت توزیع تقریباً كروی آنها در اطراف كهكشان راه شیری است.
برای مشاهده ستاره شناسان از داده ها برای اندازه گیری فراوانی ۱۶ گونه شیمیایی همچون اكسیژن در جو این ستاره استفاده كردند.
"جونای گونزالز هرناندز رامون وای كجال"(Jonay González Hernández، Ramón y Cajal ) پژوهشگر مقطع فوق دكترا و نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت: تركیب بدوی ستاره نشان داده است كه در صدها میلیون سال اول بعد از بیگ بنگ و احتمالاً از ماده خاج شده از ابرنواخترهای اولیه راه شیری شكل گرفته است.
یافته های این مطالعه در مجله "Astrophysical Journal Letters" منتشر گردید.

1398/11/06