رمز من - ramzeman

التهاب مزمن عامل عوارض كووید طولانی مدت

التهاب مزمن عامل عوارض كووید طولانی مدت خراسان رضوی محققان دانشگاه آكسفورد با بررسی تأثیر طولانی مدت بیماری كووید-۱۹، یا به اصطلاح ˮكووید طولانی مدتˮ (long covid)، به این نتیجه رسیده اند كه تعداد زیادی از بیماران كووید-۱۹ مرخص شده از بیمارستان همچنان علایم نفس نفس زدن، خستگی، اضطراب و افسردگی را دو تا سه ماه بعد از مبتلا شدن به ویروس تجربه می كنند.


به گزارش هلث اند ولبینگ نیوز، دانشمندان در مطالعه C-MORE ناهنجاری هایی را در تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) در اندام های مختلف تشخیص دادند و ادعا کردند که التهاب مداوم یا مزمن امکان دارد یک عامل اساسی برای این تغییرات در بین بازماندگان کووید-۱۹ باشد.
نگرانی های فزاینده ای وجود دارد که امکان دارد کووید طولانی مدت به یک چالش قابل توجه بازگشت به کار برای پزشکان حرفه بهداشت تبدیل گردد. تحقیقات نشان داده است که به دنبال مبتلا شدن به ویروس، از هر ۲۰ نفر یک نفر علایم طولانی مدت را تجربه می کند و زنان مسن بیشتر در معرض خطر این عوارض هستند. سرویس بهداشت ملی انگلستان (NHS) همینطور در حال ایجاد شبکه ای از کلینیک های تخصصی برای درمان و درک بهتر شرایط است.
دانشگاه آکسفورد، ۵۸ بیمار مبتلابه کووید-۱۹ متوسط تا شدید را که بین ماه های مارس و مه ۲۰۲۰ برای درمان در بیمارستان دانشگاه آکسفورد بستری شده بودند را موردمطالعه قراردادند. محققان همینطور ۳۰ فرد سالم را بعنوان گروه کنترل بر مبنای سن، جنسیت، شاخص توده بدنی و عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، دیابت و فشارخون بالا انتخاب کردند.
شرکت کنندگان تحت آزمایش ام ار ای مغز، ریه ها، قلب، کبد و کلیه قرار گرفتند. سنجش تنفس برای آزمایش عملکرد ریه آنان با یک تست پیاده روی ۶ دقیقه ای، تست ورزش قلبی ریوی (CPET) و همینطور ارزیابی کیفیت زندگی، سلامت شناختی و روانی انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که دو تا سه ماه بعد از شروع بیماری، ۶۴ درصد بیماران گرفتار نفس نفس مداوم و ۵۵ درصد از خستگی قابل توجه شکایت دارند.
نتایج ام ار ای، ناهنجاری های سیگنال بافتی در ریه های بیماران کووید-۱۹را به میزان ۶۰ درصد، در کلیه ها ۲۹ درصد، در قلب ۲۶ درصد و در کبد ۱۰ درصدنشان داد. ناهنجاری های اندام حتی در بیمارانی که هنگام پذیرش به شدت بیمار نبودند هم مشاهده شد. این اسکن ها همینطور تغییرات بافتی در قسمت هایی از مغز را تشخیص و بیماران با اختلال عملکرد شناختی را نشان دادند. توانایی آنان در تحمل ورزش هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد، باآنکه این امر به علت تلفیقی از خستگی و ناهنجاری های ریه بود.


نتایج این تحقیق نشان داد که بیماران بیشتر علایم اضطراب و افسردگی و اختلال قابل توجهی در کیفیت زندگی را نسبت به گروه کنترل گزارش می کنند.
دکتر بتی رامان از سرپرستان بخش پزشکی رادکلیف اظهار نمود: درحالی که ما در چندین اندام ناهنجاری پیدا کرده ایم، دشوار است بدانیم که چه میزان از این موارد از قبل وجود داشته و چه مقدار توسط کووید-۱۹ ایجادشده است.
وی افزود: بااین حال، جالب است بدانید که ناهنجاری های تشخیص داده شده در ام ار ای و ظرفیت ورزشی در بیماران با نشانگرهای سرمی التهاب ارتباط زیادی دارد؛ این نشان داده است که یک ارتباط بالقوه بین التهاب مزمن و صدمه مداوم اعضای بدن در بین بازماندگان وجود دارد.
به صورت جداگانه، موسسه ملی عالی بهداشت و مراقبت (NICE)، شبکه رهنمودهای بین دانشگاهی اسکاتلند (SIGN) و کالج سلطنتی پزشکان عمومی (RCGP) گفته اند که در حال تدوین دستورالعمل هایی درباره کووید طولانی هستند، یا آنچه آنان سندروم پس از کووید می نامند.
دستورالعملی که در ماه اکتبر انتشار یافت، سندرم بعد از کووید را چنین تعریف می کند: علایم و نشانه هایی که طی عفونت یا به دنبال آن ایجاد می شوند، سازگار با کووید-۱۹ هستند و بیشتر از ۱۲ هفته ادامه دارند و با تشخیصی دیگر توضیح داده نمی شوند. این بیماری معمولا با گروهی از علایم همراه می باشد که اغلب با یکدیگر هم پوشانی دارند و امکان دارد با گذشت زمان تغییر کند و می تواند بر روی هر سیستم در بدن تأثیر بگذارد. خیلی از افراد مبتلابه سندرم بعد از کووید احساس درد عمومی، خستگی، دمای بالا و مشکلات روان پزشکی را تجربه می کنند.




منبع:

1399/09/01
12:48:19
5.0 / 5
1385
تگهای خبر: دانشمند , سرویس , شبكه , شركت
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت