دانشمندان نوع جدیدی از ابرنواختر كشف كردند!

دانشمندان نوع جدیدی از ابرنواختر كشف كردند! دانشمندان انفجار ستاره ای کاملا جدیدی به نام ابرنواختر ˮجذب الکترونˮ کشف کرده اند. این ابرنواختر جدید نه تنها نوع سومی به دو ابرنوختر موجود می افزاید بلکه به حل یک معمای هزارساله نیز کمک می کند.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، در سال ۱۰۵۴ بعد از میلاد مسیح، مردم جهان گزارش می کردند که آسمان به صورت ناگهانی نورانی می شود. این نور به حدی زیاد بود که در طول روز هم قابل رویت بود و به مدت ۲۳ روز در زمان روشنایی و حدودا دو سال در هنگام شب قابل مشاهده بود. نتیجه ی این پدیده ایجاد سحابی خرچنگ بود که امروزه هم توسط ستاره شناسان مورد مطالعه است اما مطالعات جدید منشا این سحابی یعنی ابرنواختری که اخیرا کشف شده است را نشان داده است.
دانشمندان تصور می کردند که چنین ابرنواخترهایی به مدت ۴۰ سال باقی می مانند و از ستاره های "SAGB" نشات می گیرند. اما تحقیقات کمی در مورد این ستاره ها و ابرنواخترها انجام گرفته است.
حالا دانشمندان نمونه ای از آنرا در کهکشان "NGC ۲۱۴۶" یافته اند. این انفجار ستاره ای به اندازه ای نزدیک بود که دانشمندان توانستند به تصاویر ستاره آن قبل از انفجار دست یابند و اطلاعات دقیقی در مورد این پدیده جمع آوری کنند.
ابرنواختر "SN ۲۰۱۸zd" خصوصیت های عجیبی دارد که خیلی از آنها در هیچ ابرنواختر دیگری دیده نشده اند. این مورد بر جدید بودن گونه ی آن تاکید می کند.
دانشمندان ابرنواخترها را به دو دسته تقسیم کرده اند. دسته ی اول ابرنواختر هسته ای است که در آن یک ستاره کوتوله سفید با دریافت موادی از کهکشان سنگین شده و منفجر می شود. دسته ی دوم ستاره های دارای هسته فلزی هستند. زمانی که سوخت ستاره تمام می شود این ستاره متلاشی شده و از خود سیاه چاله و ستاره ی نوترونی باقی می گذارد.
نوع جدیدی که اخیرا کشف شده تلفیقی از دو نوع دیگر است. هسته ی این ستاره به حدی سنگین است که آماده ی انفجار است اما برای آن که عناصر درونش ذوب شوند و عناصر سنگین تری ایجاد کنند سبک است.
دانشمندان می گویند، این احتمال وجود دارد که این ابرنواختر بیشتر از ۴۰ سال پیش تشکیل شده باشد. برخی ابرنواخترها خصوصیت های ابرنواختر "جذب الکترون" را دارند اما ابرنواختر "SN ۲۰۱۸zd" تمام شش خصوصیت لازم را دارد.

1400/04/09