احتمال كشف راز ستاره ای ۱۳ میلیارد ساله در كهكشان راه شیری

احتمال كشف راز ستاره ای ۱۳ میلیارد ساله در كهكشان راه شیری رمز من: به قول دانشمندان، یک انفجار بزرگ و خشن در فضا ممکنست به یافتن راز ستاره ای 13 میلیارد ساله در کهکشان ما کمک نماید.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان می گویند انفجار بزرگ جدیدی که بتازگی کشف شده و "فرانواختر مغناطیسی" نام دارد می تواند ترکیبات غیرمعمول ستاره ای در کهکشان راه شیری را توضیح دهد.
به قول دانشمندان این انفجار از منبعی که قبل از این ناشناخته بود نشات گرفته و انرژی آن ۱۰ برابر یک ابرنواختر معمولی است.
این ستاره دارای میزان زیادی آهن، طلا و اورانیوم است که در هیچ ستاره ی مشابهی به این میزان یافت نمی گردد. بطور معمول این مواد از ستاره های نوترونی تشکیل می شوند اما میزان آن در این ستاره بیش از اندازه است.
پژوهشگران تصور می کنند که فروپاشی شدیدی در ستاره ای اولیه رخ داده که موجب به وجود آمدن نوترون های مورد نیاز برای تشکیل این ترکیبات شده است. سرعت زیاد چرخش این ستاره و میدان مغناطیسی قوی آن موجب شدت گرفتن انفجار شده است.
این انفجار در ایام آغازین جهان رخ داده یعنی در حدود یک میلیارد سال بعد از مه بانگ.
چیاکی کوبایاشی(Chiaki Kobayashi) از دانشگاه هرتفوردشایر(Hertfordshire) می گوید: ما شواهدی از نوع جدیدی از فرانواختر یافته ایم که همه ی عناصر پایدار جدول تناوبی را به یک باره تولید می کند.
دیوید یونگ(David Yong) دانشمند دانشگاه ملی استرالیا می گوید: نسبت آهن به هیدورژن ستاره ای که ما درحال بررسی آن هستیم سه هزار برابر از خورشید کمتر است که به این معناست که این ستاره بسیار نادر است. علاوه بر آن این ستاره میزان غیرقابل انتظاری عناصر سنگین در خود دارد که آنرا خاص تر نیز می کند. او اضافه کرد: ما دریافتیم که ۱۳ میلیارد سال قبل ستاره ی "J۲۰۰۳۲۲.۵۴-۱۱۴۲۰۳.۳" از بقایای این فرانواختر شکل گرفته است.
دانشمندان از دهه ۱۹۹۰ تا حالا در مورد فرانواخترها می دانند اما این نخستین انفجاری شناخته شده ای است که به سرعت در حال چرخش است و میدان مغناطیسی قوی دارد.
این ستاره در فاصله ی ۷۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و در هاله ی کهشان راه شیری قرار گرفته است.
این مطالعات در مجله ی Nature به چاپ رسیده است.

1400/04/18