کشف یک کلید مولکولی که می تواند چاقی را درمان کند

کشف یک کلید مولکولی که می تواند چاقی را درمان کند رمز من: یک گروه چندرشته ای از پژوهشگران در بررسی جدیدی، نوعی کلید مولکولی را کشف کرده اند که شاید بتواند به درمان چاقی کمک نماید.

به گزارش رمز من به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزوایز، چاقی که با مشکلات جدی مانند سرطان، دیابت و بیماریهای قلبی-عروقی ارتباط دارد، بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد. هم اکنون، تعداد مداخلات درمانی ایمن و موثر برای بیماران مبتلا به چاقی، خیلی کم است.
یک گروه چندرشته ای از پژوهشگران در بررسی جدیدی نشان داده اند که یک مولکول تنظیم کننده سوخت و ساز موسوم به "Them1"، با متوقف کردن دسترسی به منبع سوخت، از سوخت و ساز چربی در سلول ها پیشگیری می کند. شاید نتایج این پژوهش، به ارائه درمان جدیدی برای چاقی کمک نماید.
پژوهشگران برای توضیح دادن نحوه غیرفعال شدن تولید گرما توسط Them1، از میکروسکوپ نوری و الکترونی استفاده کردند تا فعالیت Them1 را در سلول های چربی قهوه ای موش که در آزمایشگاه پرورش یافته بودند، بررسی نمایند.
پژوهشگران باور دارند که Them1، مولکول جالبی است و اگر بیان آن مهار شود، سوخت و ساز بیشتر می شود و وزن بدن کاهش پیدا می کند.
آزمایش ها نشان داد هنگامی که سلول ها به سوزاندن چربی ترغیب می شوند، یک تغییر شیمیایی، به گسترش مولکول های Them1 و پخش شدن آنها در سراسر سلول می انجامد. این موضوع، نیروگاه های سلولی موسوم به "میتوکندری"(Mitochondria) را آزاد می کند تا ذخیره چربی سلول ها را به انرژی تبدیل کنند. هنگامی که تحریک سلول ها متوقف می شود، مولکول های Them1 باردیگر به سرعت سازمان دهی می شوند. مولکول های متراکم شده Them1 که میان میتوکندری ها و چربی ها قرار دارند، تولید انرژی را محدود می کنند.
"دیوید کوهن"(David Cohen)، پژوهشگر "کالج پزشکی وایل کرنل"(Weill Cornell Medicine) آمریکا و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این پژوهش، مکانیسم جدیدی را توضیح می دهد که سوخت و ساز را تنظیم می کند. Them1، رسیدن ذخیره سوختی به میتوکندری هایی که انرژی را می سوزانند را متوقف می کند. انسان ها نیز چربی قهوه ای دارند و در آب و هوای سرد، Them1 بیشتری را تولید می کنند؛ بدین سبب یافته های این پژوهش می توانند نتایج مهمی برای درمان چاقی داشته باشند.
این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

1400/05/10