رمز من - ramzeman
معاون پدافند غیرعامل مطرح كرد؛

رقابت ۵ شرکت ایرانی برای تولید فایروال نسل جدید

رقابت ۵ شرکت ایرانی برای تولید فایروال نسل جدید معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی و تولید فایروال بومی نسل جدید اظهار داشت: 5 شرکت داخلی برای تولید فایروال نسل جدید رقابت می کنند.


به گزارش رمز من به نقل از کانون هماهنگی دانش و صنعت و بازار افتا، مهم ترین اهداف تشکیل این کانون با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش همگرایی، هماهنگی و هم افزایی بین عناصر تأثیرگذار و یا حوزه های فاقد متولی در شکل دهی و توسعه نظام ملی نوآوری، شناسایی چالش ها، تدوین راه حل ها و ارائه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه صنعت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، کمک به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر تکنولوژی و تقویت و توسعه تعاملات بین المللی است. بر همین اساس، کانون هماهنگی افتا از زمان شروع به کار تا حالا همیشه کوشیده است که در این راه همه ظرفیت ها را به همراهی با یکدیگر بطلبد و نقش تسهیلگری خودرا به نیکی ایفا کند. در این راستا به پیشنهاد این کانون، تولید محصول فایروال نسل جدید به رقابت گذاشته شد. برپایی مسابقه برای طراحی و تولید فایروال بومی نسل جدید کامبیز قدس معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره مسابقه طراحی و تولید فایروال بومی نسل جدید، توضیح داد: ایده اصلی این طرح در کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا شکل گرفت. کانون افتا نهادی با وظیفه هماهنگی بین نهادی در امتداد توسعه صنعت افتای کشور است. از همین رو و از آنجایی ما در تولید برخی محصولات این حوزه کمبودهایی داریم، بدین سبب شیوه برگزاری مسابقه برای تقویت این مساله و تشویق فعالان صنعت افتا پیشنهاد شد. سابقه اجرای چنین روشی به یک دهه قبل بازمی گردد که مرکز تحقیقات مخابرات چند دوره مسابقاتی از این جنس برگزار کرده بود. وی درباره دلیل انتخاب محصول فایروال بعنوان موضوع این رقابت اظهار داشت: ما کوشیدیم این شیوه را برای فایروال نسل جدید به کار بگیریم که امیدواریم این روند به تقویت ظرفیت تولید این محصول کمک نماید. فایروال، محصولی است که برای ارتقای امنیت خریداری می شود، ولی در عمل باتوجه به کمبودی که از نظر تولید داخلی دراین زمینه داریم و بنا بر این برخی به سراغ محصولات خارجی باکیفیت پایین می روند یا برخی محصولاتی را خریداری می کنند که همه پشتیبانی ها را ندارد. در حقیقت هزینه ای که صرف امنیت می کنند موجب کم شدن امنیت شان هم می شود و درنهایت فایروالی که باید به ارتقای امنیت کمک نماید تبدیل به تهدید برای آن مجموعه می شود. قدس با اعلان اینکه عده ای هم تمایل به محصولات داخلی ندارند و معتقدند نیازهای آنها را در همه ابعاد، مرتفع نمی کند، اشاره کرد: زمانی بیش از ۱۰ شرکت تولیدکننده فایروال در کشور داشتیم، اما متأسفانه چون بخش تحقیق و توسعه خودرا تقویت نکردند پیشرفت شان با کندی مواجه گردید. این مساله کمبودهایی را از نظر این محصول با اهمیت در کشور ایجاد کرد که قاعدتاً بازار افتا را به سمت وارد کردن فایروال برمبنای نیاز بازار هدایت کرد. هزینه ۱۰۰ میلیاردی برای واردات فایروال در کشور وی اظهار داشت: برآورد اولیه واردات حدود ۵۰۰ تا هزار دستگاه فایروال با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود، اما بازار افتا بابت آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال هزینه می کرد. قدس افزود: بدین سبب و با نگاهی به ظرفیت ها و وضعیت بازار، کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا روی طراحی مسابقه ای جهت تشویق صنعتگران افتا در حوزه تولید فایروال نسل جدید متمرکز شد و هماهنگی های لازم را با نهادهای ذی ربط در جهت برنامه ریزی و شکل گیری این رقابت شروع کرد. ایده اولیه این مسابقه در بهمن ماه سال قبل عنوان شد، اما نخستین جلسه رسمی آن با حضور شرکت های برگزیده در خردادماه امسال تشکیل شد. وی درباره حمایتگران این ایده و کسانی که به آن پیوستند توضیح داد: خوشبختانه سازمان پدافند غیرعامل چراغ اول را روشن کرد و هزینه آزمایش فایروال را تقبل کرد. این کار هزینه بالایی دارد و سازمان پدافند غیرعامل در تعامل با یکی از آزمایشگاه های کشور، بخش عمده این هزینه را برعهده گرفت و با تقبل حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان از این هزینه، سهم پرداختی توسط خود شرکتها را به حدود یک پنجم رساند. معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: قرار بود مرکز مدیریت راهبردی افتا هم بخش دیگری را در حوزه شیوه نامه ارزیابی عملکرد کیفی تقبل کند، اما چون با تغییرات مدیریتی هم زمان شد، این اتفاق نیفتاد و البته در تعاملی که بین کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا و مرکز مدیریت راهبردی افتا وجود دارد امیدواریم این اتفاق رقم بخورد. قدس اضافه کرد: ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یک پاداش ۲ میلیارد تومانی در نظر گرفت که در قالب پروسه مسابقه به شرکت های برگزیده پرداخت گردد. این مساله هم در قالب تفاهم نامه ای که میان مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، صورت گرفت و جا دارد از حمایت های مرکز ملی فضای مجازی نیز قدردانی نماییم که در این راستا با پیگیری برگزاری جلسات مشترک و ایجاد فضای مناسب برای همکاری و تکمیل پروسه این رویداد در کنار کانون افتا بود. بگفته وی درنهایت ۵ شرکت در این مسابقه انتخاب شدند. قرار شد پس از جلسه معارفه که خردادماه امسال تشکیل شد، شرکتها طی ۱۵ روز اعلام آمادگی کنند که این اتفاق هم افتاد. کارگروه و کمیته داوران شامل چهار نهاد حاکمیتی پدافند غیرعامل، مرکز مدیریت راهبردی افتا، مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی ریاست جمهوری با انتخاب نمایندگان خود مرحله بازدید اولیه از شرکتها را شروع کردند. در گام بعدی برگزاری جلسات متناوب هفتگی برای پیگیری و راهبری های لازم در مردادماه صورت گرفت. وی با اعلان اینکه تلاش همه افراد و ارکان درگیر در این رویداد بر این است که کارها در مسیری درست و منظم، پیگیری و صورت گیرد و چگونگی پیشرفت پروژه ها بصورت مستمر درحال پایش است، درباره نحوه فراخوان و انتخاب شرکتها اظهار داشت: شرط حضور شرکتها در این مسابقه این بود که از شرکت های مطرح امنیتی باشند و نمونه فایروال نسل قبلی را ساخته و در سبد خود داشته باشند و از بازار مناسب برای این محصول و بخش تحقیق و توسعه فعال مورد تأیید نیز برخوردار باشند. قدس درباره چگونگی رسیدن به این ۵ شرکت، اظهار نمود: ما برای یافتن شرکت های واجد شرایط از سندیکای شرکت های تولیدکننده افتا (انجمن افتا) استعلام کردیم. همین طور مرکز مدیریت راهبردی افتا و سازمان پدافند غیرعامل، هر کدام نهادهایی هستند که بخش عمده ای از فعالان صنعت افتا به صورتی با آنها در ارتباط بوده و اشراف کاملی بر فعالان صنعت افتای کشور در این نهادها وجود دارد که کوشیدیم از این ظرفیت ها برای پیشبرد این رویداد بهره بگیریم. برگزاری مسابقه برای سامانه تشخیص نفوذ صنعتی وی اشاره کرد: شاید این مساله به ذهن ها خطور کند که احتمال نادیده ماندن شرکت یا مجموعه ای پویا و دارای ظرفیت های خوب در این پروسه زیاد است، اما محصولی که رقابت برای تولید آن صورت می گیرد مشخصه های ویژه خودرا می طلبد. شرط هایی که در مورد محصول فایروال نسل جدید گذاشتیم برای تولید چنین محصولی لازم است و اختصاصاً در مورد این محصول جایی برای این نیست که به سراغ استارت آپ ها و شرکت های تازه تاسیسی برویم که تا حالا محصول مشابهی در این عرصه نداشته اند. معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: به هر حال برگزاری این نوع مسابقات بصورت جمع سپاری کار آسانی نیست و هرگونه تغییر در مدیریت نهادهایی که دستی در برگزاری این مسابقه دارند ممکنست تعاملات و توافقات را تغییر دهد. اما با همدلی و هماهنگی که وجود دارد و با فرایندهایی که کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا برای نظم و ادامه این همکاری شکل داده است امیدواریم که این رقابت به خوبی جلو برود و شاهد نمونه موفقی از هم راستایی عناصر زیست بوم افتای کشور و فعالان این صنعت در راه یک رشد همه جانبه باشیم. وی اظهار داشت: باتوجه به نیازهایی که در بازار و صنعت افتا وجود دارد و علاقه مندی که در معاونت علمی ریاست جمهوری و بقیه نهادها برای انجام کار مشابه وجود دارد و با وجود نقش تسهیل گرانه کانون هماهنگی بازار و صنعت افتا می توان برآورد کرد که در آینده مسابقات دیگری نیز طراحی و پیاده شوند. تلاش مان بر این است که این مسابقه، آخرین مسابقه در این عرصه نباشد و برای مثال، محصول IDS (سامانه تشخیص نفوذ صنعتی) یکی از محصولاتی است که می خواهیم رقابتی مشابه برای آن اجرا شود. قدس ابراز امیدواری کرد که رویدادهایی از این دست مستمر باشند و بتوانیم به تناسب مشخصه های محصولاتی که مقرر است مورد رقابت قرار گیرند، طی فراخوان هایی عمومی تر، پتانسیل بخش گسترده تری از فعالان نوپا و دارای سابقه در صنعت افتا را در تمام گستره کشور در این نوع مسابقات و رقابت های انگیزه بخش پوشش دهیم و کانون هماهنگی صنعت و افتا بتواند برای نقشی که به خاطر آن شکل گرفته است، یعنی در توان افزایی فعالان افتای کشور جهت تحقق بازار مطلوب محصولات شان، نقشی درخور ایفا کند.

1400/08/24
23:35:24
5.0 / 5
175
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت